Oog-infectie?

klaaszwaan

Oog-infectie?

Berichtdoor klaaszwaan » Vr 17 Feb 2006, 12:13

sinds een paar dagen heeft mijn vogel last van zijn linker-oog, wij denken aan een oog-infectie? wie kan mij helpen?
Laatst gewijzigd door klaaszwaan op Di 07 Mar 2006, 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.

frans

Berichtdoor frans » Vr 17 Feb 2006, 13:09

er is daar wat voor in de handel in de vorm van druppels en zalf, het kan ook uit zichzelf genezen maar daar heb je een dosis geluk voor nodig. je kan het ook druppelen met wat gedestileerd water om mee te beginnen en eventueel vuil er uit te spoelen.

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Vr 17 Feb 2006, 20:27

Uit zichzelf overgaan zal waarschijnlijk wel niet gebeuren

hier staat nog een stukje over ontstoken ogen:

viewtopic.php?t=368

en bij twijfel , altijd naar de dierenarts gaan
Afbeelding

Saskia
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Saskia » Vr 17 Feb 2006, 21:01

zou toch langs een vogelarts gaan,het lijkt wel of de vogel in schrik ergens tegenaan is gevlogen dan een ontsteking eraan!

klaaszwaan

Berichtdoor klaaszwaan » Vr 17 Feb 2006, 23:03

hartelijk dan allemaal ik kijk het even aan maar weet bijna zeker dat ik ff langs de arts ga, om het zeker te weten

gr. Klaas

frans

Berichtdoor frans » Vr 17 Feb 2006, 23:05

klaaszwaan schreef:hartelijk dan allemaal ik kijk het even aan maar weet bijna zeker dat ik ff langs de arts ga, om het zeker te weten

gr. Klaas

is een goed besluit :wink:

klaaszwaan

Berichtdoor klaaszwaan » Za 04 Mar 2006, 21:58

sinds een paar dagen zit zijn linkeroog helemaal dicht en er lijken 2 bultjes boven beide ogen te zitten, wie kan mij helpen? ik heb er geen verstand van
Laatst gewijzigd door klaaszwaan op Di 07 Mar 2006, 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.

forumuser

Berichtdoor forumuser » Za 04 Mar 2006, 22:19

Ben je nu al langs de arts geweest?

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Za 04 Mar 2006, 22:58

klaaszwaan schreef:
wie weet wat de bultjes kunnen betekenen?

... :roll:

wat de bultjes betekenen? geen idee , wat je moet doen wel,als een speer naar de dierenarts gaan, als het er zo ernstig uitziet zal de vogel er waarschijnlijk ook pijn aan hebben
Afbeelding

mar10e
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor mar10e » Zo 05 Mar 2006, 03:20

jeetje wat een verhaal , sneu hoor, maar ben je al bij een arts geweest.....heel veel sterkte in ieder geval
groetjes, martine
Foto's van mijn dieren staan op mijn website, en heb sinds kort ook een webwinkel : http://www.gizzmoos.nl

Saskia
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Saskia » Zo 05 Mar 2006, 04:27

klaaszwaan schreef:
wie weet wat de bultjes kunnen betekenen?

... :roll:

weet ik wel.GA NAAR EEN ARTS!!!!

beessie heeft er last van,wat het ook is,bulten die zomaar onstaan is nooit goed,bij jouw niet en bij een vogel niet,blijf jij ermee zitten? nee je schakelt iemand in,jij nu dus ook,hup naar een arts ermee,nu te lang geduurt he!!

enne laat ff weten wat het was :wink:

naruch
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor naruch » Zo 05 Mar 2006, 09:48

dit kan vele oorzaken hebben (oog infectie) 1 hier van is smerige zitstokken doordat de vogel, in dit geval kanarie met zijn snavel langs de zitstok strijkt komt het oog in contact met uitwerpselen, hier door kan een ontsteking onstaan , wat het ook nog kan zijn is:

Ornithose is een bacteriële infectie veroorzaakt door Chlamydophila psittaci. Deze aandoening is één van de grote boosdoeners bij de siervogels.

Bij de kanarie-achtigen is er meestal weinig sterfte en ziet men vaak atypische symptomen zoals diarree, enz... .

Bij de parkietachtigen spreekt men van de papegaaienziekte. Deze ziekte kan snel dodelijk zijn en is ook besmettelijk voor de mens (= zoönose). Ornithose veroorzaakt meestal een conjunctivitis (= ontsteking van het oogslijmvlies) en ademhalingsproblemen, maar deze kiem kan ook na een septicemie (= bloedvergiftiging) de inwendige organen (lever, longen, milt, enz...) aantasten. Hierdoor zullen de vogels bol gaan zitten, stoppen met eten en een groene ontlasting produceren. Op vele volières is ornithose een vaak terugkerend probleem en treden de symptomen hoofdzakelijk subklinisch (= niet duidelijk zichtbaar) op. Toch zal deze aandoening steeds de groei en de prestaties beïnvloeden.

ziekte verschijnselen:

Unilateraal opgezet oog
Reutelende ademhaling
Ontsteking van het oogvliesje
Groene diarree

Curatief (= bij ziekte):
Vinken:
Milde gevallen: 1 zakje ORNICURE per 2 liter KALKVRIJ water gedurende 5-8 dagen
Zware infectie en ornithose: 1 zakje ORNICURE per 2 liter KALKVRIJ water gedurende 4-6 weken
Kromsnavels:
Bij aankoop langdurig behandelen met 1 zakje ORNICURE per 0.5 liter KALKVRIJ water gedurende de quarantaine
Bij infectie (= papegaaienziekte): 1 zakje ORNICURE per 0.5 liter KALKVRIJ water gedurende 4-6 weken
Preventief (= voorbehoedend):
Quarantaine van nieuwe vogels voor een periode van 2-3 weken of het standaard laten testen op aanwezigheid van Chlamydophila psittaci
Goede hygiëne en ventilatie in de volière
Verwijder langdurig zieke vogels
Belangrijk:
Gebruik enkel fleswater met laag mineralengehalte (bv. Spa blauw)
Geen mineralen, grit, zouten of ijzerpreparaten toedienen tijdens de behandeling
Vermijd fel zonlicht en hoge temperaturen voor het opgeloste geneesmiddel
Vervang dagelijks het gemedicineerd water

klaaszwaan

Berichtdoor klaaszwaan » Di 07 Mar 2006, 11:06

hallo, ben vanochtend naar de dierenarts geweest, het bleek idd een oog-infectie te zijn en daar heb ik nu een zalfje voor gekregen, de bultjes kunnen betekenen dat de kanarie schruft-mijt heeft maar de dokter zei dat ik dat moest aan zien en anders weer ff langskomen, maar goed voor de ogen hebben we nu dus een zalfje, ik ben toch blij dat ik gegaan ben want ik kon het niet over mijn hart krijgen om het niet te doen maar ik ben zo van laat ik het eerst maar ff aanzien... maarja het ging niet uit zichzelf over dus naar de arts geweest en ben daar nu dus blij om ook voor de kanarie!

gr. Klaas
Laatst gewijzigd door klaaszwaan op Wo 08 Mar 2006, 10:46, 6 keer totaal gewijzigd.

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Di 07 Mar 2006, 20:00

Top dat je naar de da geweest bent , hopelijk gaat het nu snel beter
Afbeelding

mar10e
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor mar10e » Wo 08 Mar 2006, 01:13

:D Oh gelukkig dat t allemaal meevalt, beterschap ermee !
groetjes, martine
Foto's van mijn dieren staan op mijn website, en heb sinds kort ook een webwinkel : http://www.gizzmoos.nl