Hoe kweken? (Ben een beginner)

Manu
Dooier
Dooier

Hoe kweken? (Ben een beginner)

Berichtdoor Manu » Vr 20 Okt 2006, 17:20

Hallo iedereen,

Ik heb namelijk in men voliere:

4 distelvinken (waarvan 1 koppel )
2 sijsjes (mannen)
8 kanarie's (5 poppen en 3 mannen)

Men vraag is:

Zullen zij kweken in de voliere of moet ik het doen in kweekkooien?

En wat moet ik allemaal hangen in men voliere om te kweken?

En wanneer beginnen ze te kweken?

Of moeten er nog meer vogels in men voliere?

Men voliere is 3m lang , 2m hoog en 1m diep!

Alvast Bedankt om me te helpen want ik ben een beginner!

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Vr 20 Okt 2006, 18:52

Hoi Manu , allereerst welkom op het forum.

Het kweken in de voliere zal wel gaan , maar er is 1 maar ,en dat is uitgerekend deze 3 soorten vrij makkelijk kruisen, dus voor zuivere kweek zul je moeten gaan kiezen voor kweekkooien.

Voor het kweken in de voliere zal een vrij dichte beplanting en wat halfopen nestkastjes/traliekastjes nodig zijn, als nestmateriaal , kokosvezel en sisaltouwtjes.

het broeden zal ( beetje afhankelijk van het weer) rond maart/april beginnen.

om de rust in de voliere te behouden zou ik zeker niet meer vogels in de voliere gaan houden als er nu inzitten.

weet je overigens wat de andere twee distelvinken zijn?
Afbeelding

bzb
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor bzb » Vr 20 Okt 2006, 20:23

Ik zou de kanaries in broedkooien doen.
Je hebt dan meer ruimte en kunt bijvoorbeeld een koppel parkietachtigen (neophema's) of vinken die niet met je distelvinken gaan bastaarden (rijstvogels?) toevoegen aan je voliere.

voor de kanariekweek binnen is vooral het aantal lichturen belangrijk.
deze moet je opvoeren van 10 naar 15 uur om de kanaries broedrijp te krijgen.

veel suc6

forumuser

Berichtdoor forumuser » Vr 20 Okt 2006, 21:23

ik adviseer je juist de distelvinken naar binnen te doen, althans, het koppel. in broedtijd kunnen de andere distelvinken lastig worden, tenminste, als het mannen zijn.

Ook voor deze soort geld, met als bij kanaries, lichturen zijn belangrijk.

Verder een traliekastje wat kanaries gebruiken is goed, met sisal en watten!!!!! Hiermee kleden ze het nest mooi af.

realiseer je wel dat je ook ringen nodig hebt, speciaal voor inheemse vogels. Want deze vogels mag men alleen hebben als ze geringd zijn met de juiste ringen.

Manu
Dooier
Dooier

Berichtdoor Manu » Vr 20 Okt 2006, 21:45

de andere distelvinken zijn in feite het zoontje en het dochtertje maar het dochtertje is van een andere koppel (ze zijn van het jaar 2006)dus ik denk dat dit nog te vroeg is om te kweken e?

En wanneer moet ik ze apart beginnen te steken als ik het in kweekkooien doe? (omdat ik wel wil het vaste ras houden en omdat ik namelijk niet te veel kruisingen wil )
???
Omdat ik van plan ben om men distelvinken in kweekkooien te zetten in de garage en bedoelt jullie dan met lichturen dat ik ze moet buiten zetten gans de dag en dan s' avonds binnen te plaatsen?
Of wat bedoelen jullie juist met lichturen?

Groeten

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Vr 20 Okt 2006, 22:32

met de lichturen wordt bedoelt dat , om de vogels in de broedstemming te krijgen, er meer uren licht nodig zijn, in de garage zal geen 15 uur licht zijn, dus zal je het aantal uren dat het daar licht is langzaam aan moeten gaan opvoeren tot 14-15 uur.

om het licht zo natuurlijk mogelijk te houden zijn daarvoor speciale true light tl lampen in de handel( daglichtlampen)
Afbeelding

bzb
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor bzb » Vr 20 Okt 2006, 22:47

Een vraag die bij mij opkomt: wanneer mogen de vogels (ongeacht of het kanaries of vinken zijn) weer naar buiten.
Ikzelf heb meerdere buitenvolieres dus doe de mannen en poppen en jongen apart naar buiten. Ik haal de kanaries november naar binnen, zet ze een tijdje op 10 uur licht (met een tijdklok en gewone TL) en dan vanaf kerst iedere week half uur erbij. Begin maart hebben ze dan 15 uur licht en kan de kweek beginnen. Eind april kunnen dan alle kanaries (bij mooi weer) naar buiten. Je kunt dan op je terras van de vogels buiten genieten.

maar hoe doe je dat nu als je maar 1 voliere hebt want dan gaat de kweek buiten gewoon door, ongecontroleerd met alle gevolgen vandien (bastaarden uitputting)

Ik denk dat het met vinken net zo werkt. Wellicht kun je in het najaar met de vinken kweken en in de winter met de kanaries?

Ben eigenlijk heel benieuwd hoe andere mensen met een gezelschapsvoliere hiermee omgaan.

bzb
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor bzb » Vr 20 Okt 2006, 22:50

ohja, mijn kanaries zijn glosters, met van die balkenende petjes (kuifjes) en die moet je altijd kuif x gladkop paren anders krijg je afwijkende kuiven en jonge dood in de dop. Vandaar mijn reactie om de kanaries binnen (paarsgewijs) in kweekhokken te stoppen. Voor gewone fluit of kleurkanaries is dit natuurlijk minder belangrijk. Daarbij is het wel belangrijk dat je niet teveel mannen hebt.

forumuser

Berichtdoor forumuser » Za 21 Okt 2006, 21:12

de vogels die bij mij in de voleire zitten mogen wat aanrommelen. waar ik gericht mee wil kweken gaan apart in broedkooien/boxen.

wanneer deze binnen zitten, komen ze niet naar buiten totdat ze jongen hebben en die zelfstandig zijn. Daar integen, laat ik ze wel langer buiten, en als het niet al te koud is, de winter over. maar ik begin ook pas rond april met de kweek

goudvink123
Dooier
Dooier

Berichtdoor goudvink123 » Zo 22 Okt 2006, 21:07

hallo mano ik kweek ook met de putter (en goudvink) ma waarom laat je ze niet gewoon in de buiten kooi ze hebben al gekweekt dat ouwde koppel paart met elkaar en die jonge putters ook je krijgt aleen bastarden als je een man en een pop alleen in een kooi zet nu is de kans heel klein