hoe moet ik kweken met een Europese sijsje

kojan
Dooier
Dooier

hoe moet ik kweken met een Europese sijsje

Berichtdoor kojan » Vr 15 Jun 2007, 19:05

hallo, ik heb een koppeltje Europese sijsje hoe moet ik hier mee kweken.in een grote kooi 700x100x200cm of een broedkooi van 40x40x40cm (lxbxh), en hoeveel eitjes leggen ze ongeveer per nest, en hoelang duur het dat de eitjes uitkomen, en wanneer vliegen ze uit de nest. ik hoop dat iemand mijn kan helpen met mijn vragen.

alvast bedankt voor de moeite,

groetjes kojan.

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Vr 15 Jun 2007, 21:42

kweken met de sijs gaat zowel in de voliere als in de broedkooi goed, in de voliere zul je echter wel op moeten letten dat er geen soorten bijvliegen waarmee ze makkelijk kunnen kruisen ( bijvoorbeeld kanaries)

een legsel van de sijs bestaat uit ongeveer 4-6 eieren en en zullen na ongeveer 13dagen broeden( alleen door de pop) uitkomen( gerekend vanaf het vaste broeden), tijdens het broeden wordt de pop door de man op het nest gevoerd

na 13 tot 15 dagen zullen de jongen uitvliegen en worden dan nog een tijdje ( 10-14 dagen ) door de ouders , maar dit zal veelal de man zijn bijgevoerd, de pop is dan mogelijk al aan een volgend legsel begonnen
Afbeelding

kojan
Dooier
Dooier

Berichtdoor kojan » Vr 15 Jun 2007, 23:01

bedankt voor de info Reijer het sijsje zit nu drie dagen er liggen nu al 5 eitjes onder vondt het hard gaan vergeleken met de kanaries. gaat het net zo als bij kanaries? dan weet ik ongeveer wat ik moet doen.

groetjes kojan

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Vr 15 Jun 2007, 23:10

5 eieren in 3 dagen??, das wel erg rap

wat bedoel je met , gaat het net zo als bij de kanaries?, voeding?

in ieder geval zul je met de goede ringen moeten ringen (2,5 mm, met breuklijn), voor de zekerheid een stukje ventielslang om het ringetje , of zwart maken, zodat de ring niet als "vuiltje "wordt gezien en het jong met ring en al uit het nest wordt gekegeld :wink:
Afbeelding

kojan
Dooier
Dooier

Berichtdoor kojan » Wo 20 Jun 2007, 18:45

ik bedoel met de kanaries dat het net zo gaat ongeveer het proces de tijden en het voeren en het groot brengen van de jong en het uit vliegen. hoelang doe ze er dan over om de eitjes te leggen ( aantal uren?) ik heb wel gekeken hoeveel er bevrucht zijn en dat is 4 dat vindt ik weer leuk nieuws.

groetjes kojan

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Wo 20 Jun 2007, 23:21

ja in feite is het proces van het broeden , en opvoeden eigenlijk hetzelfde

normaal gesproken zou je 1 ei per dag moeten verwachten, zijn ook soorten die om de dag leggen , maar de sijs 1 per dag
Afbeelding

kojan
Dooier
Dooier

Berichtdoor kojan » Ma 25 Jun 2007, 20:09

de 4 eieren moesten zaterdag op zondag uit komen maar zijn in een keer weg kan het zijn of de sijsjes die op eten of kan het zijn dat het een andere vogel dit doet heb namelijke putter en jonge kanaries bij zitten en een vink en zebravinkjes. de sijs jacht ze wel weg die bij de nest komen kan iemand mijn hier een antwoord op geven ??? vindt diet behoorlijk vervelend de eerste keer dat ik een koppeltje die zo ver is gekomen.

groetjes kojan
Laatst gewijzigd door kojan op Ma 25 Jun 2007, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Ma 25 Jun 2007, 20:14

dat een kanarie of een andere vogel een ei opeet komt wel vaker voor , maar in dit geval is het wel vreemd omdat er al behoorlijke vogeltjes in zouden moeten zitten, kun je niks terugvinden van de eieren en / of jonkies ?
Afbeelding

kojan
Dooier
Dooier

Berichtdoor kojan » Ma 25 Jun 2007, 20:33

niks gezien geen eier schaal of jonkies op de grond en niks in de nest ik vind dit heel jammer ze waren al zo ver er mee. maar als ik de volgende ronde wel jonkies heb wat moet ik ze dan voeren bij kanaries is het eivoer maar hoe zit dit met de sijsjes ik heb gehoord dat die mieren eitjes nodig hebben of moet ik iets anders geven.

groetjes kojan