Europese Sijsjes

rickk
Dooier
Dooier

Europese Sijsjes

Berichtdoor rickk » Do 24 Apr 2008, 17:09

Hallo,

Ik heb een al enige tijd een voliere en wil graag Europese Sijsjes erin doen en ermee gaan kweken, maar ik heb een paar vragen.

1) Kunnen ze goed met andere tropen als kanaries?
2) Zijn ze winterhard?
3) Wat is het stappen plan voor het kweken? (en wat voor afmeting voor nestkastje, nestmateriaal en mag het mannetje bijvoorbeeld het gehele jaar bij de pop?)

Dit zijn enkele vragen die ik heb voordat ik ze aan wil schaffen. Misschien hebben jullie nog meer info voor me, dat is natuurlijk ook welkom.
Bij voorbaat dank,

Groeten

naruch
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Re: Europese Sijsjes

Berichtdoor naruch » Do 24 Apr 2008, 20:33

sijsjes kunnen zonder problemen bij kanaries, maar je hebt kans op bastaarden en deze moeten dan ook weer met speciale cultuurringen geringd worden.( net zoals de sijs zelf)
ja, sijsjes zijn winterhard een nachthok is niet nodig, maar wel een tochtvrije en droge plek waar ze kunnen over nachten.

het stappen plan wijkt niet veel af van de kanarie, al hebben de jongen enig dierlijk voedsel nodig om groot te worden, nest gelegenheid, kun je een kanarie tralie kastje gebruiken.
de man mag het gehele jaar bij de pop, wel even opletten tijdens de kweek of deze niet agressief wordt, deze dan apart zetten in het zicht van de pop.

let op bij aanschaf of deze de goede ringmaat aan heeft en/of de niet beschadigd is, bij twijfel laat de vogel zitten, hier krijg je alleen maar problemen mee, zowel om er mee te kweken en bij kontrole a.i.d.

zijn er nog vragen horen wij het wel.
onderschrift verwijderd

rickk
Dooier
Dooier

Berichtdoor rickk » Do 24 Apr 2008, 21:18

Hartelijk bedankt voor je tijd en reactie. Ik heb nog een vraag over die cultuurringen; Wat is het verschil tussen deze ringen en 'normale' ringen?

Groeten.

naruch
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor naruch » Do 24 Apr 2008, 21:39

de cultuurringen speciaal voor putters,sijsjes enz. met de ring maat 2.5mm t/m 2.9 mm moeten de volgende kenmerken hebben ( even vlug opzoeken)

heb even het belangrijkste gekopieerd en geplakt over cultuur ringen

Ringen en merktekens cultuurringen
Artikel 3
1. In Nederland afgegeven gesloten pootringen voldoen aan de volgende eisen:
a. ringen met een diameter van 2,5 tot en met 2,9 mm, gemeten aan de binnenkant vaneen ring, zijn vervaardigd van metaal, waarop een geanodiseerde kleurlaag is
aangebracht, en zijn op zodanige wijze voorzien van een breukzone, dat de ring knapt, indien de ring wordt opgerekt

b. ringen met een diameter kleiner dan 2,5 mm en groter dan 2,9 mm, gemeten aan de binnenkant van een ring, zijn vervaardigd van metaal, waarop een geanodiseerde
kleurlaag is aangebracht, of zijn vervaardigd van gekleurde kunststof, en zijn van
zodanige kwaliteit, dat de ring knapt, indien de ring wordt opgerekt.

2. In afwijking van het eerste lid kunnen ringen voor papegaaiachtigen en roofvogels
vervaardigd zijn van roestvrij staal.

3. Een gesloten pootring als bedoeld in het eerste lid is voorzien van een kleurlaag, die voor elk jaar waarin de ring mag worden aangebracht, verschillend is.
4. De in artikel 8 genoemde organisaties verstrekken uitsluitend gesloten pootringen waarvoordoor de leverancier een schriftelijke garantie is afgegeven dat de ringen voldoen aan de specificaties, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a of b.

Artikel 4
Een in Nederland afgegeven gesloten pootring is ten minste voorzien van de letters NL, de aanduiding van de binnendiameter tot in tienden van een millimeter, de laatste twee cijfers van
het jaartal waarin de ring mag worden aangebracht en, per ringmaat, een uniek nummer.

let wel de grote goudvink heeft 3.0 mm en deze ring heeft daarom geen breukzone, maar moet wel al de andere merktekens bevatten.

gewone ringen mag bv, nl er niet op staan dit moet wel op een ec-ring staan.

gewone ringen kun je ook bij een speciaal zaak kopen, bv voor kanaries daar staat dan alleen een jaartal op en een volg nummer.
bestel je ze bij de bond dan staat er op welke bond ze uit heeft gegeven, jaartal volg nummer en kweeknummer.

op een gewone ring staat dan, bec 08 01 3268
op een cultuurvogels ring moet staan, bec 2.7 08 01 nl 3268 (voor grote putter)

pfffffffffffffffffffffffffffffff, korte vraag lang antwoordt :)
onderschrift verwijderd

rickk
Dooier
Dooier

Berichtdoor rickk » Do 24 Apr 2008, 22:17

Oke bedankt voor je tijd en (lange) uitleg :P Ik denk dat ik een koppeltje ga aanschaffen.
Nogmaals bedankt.

Groeten.

benno en gonda
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor benno en gonda » Vr 25 Apr 2008, 21:02

let inderdaad op de goede ringen , voor de sijsjes is dat ringmaat 2.5
Benno en Gonda

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » Za 26 Apr 2008, 13:06

In de belangrijke onderwerpen (staan bovenaan de lijst van onderwerpen) in dit forum staan hele goede beschrijvingen over het ringen van de vogels :D

rickk
Dooier
Dooier

Berichtdoor rickk » Zo 27 Apr 2008, 21:25

Oke, ik zal die doorlezen. Bedankt allemaal voor de reacties!

rickk
Dooier
Dooier

Berichtdoor rickk » Do 15 Mei 2008, 21:56

Zo ik heb nu 2 weken een koppeltje. Eerst sliepen ze appart nu bij elkaar.

Er is op het moment geen vrije nestkast omdat anders de zebravinken te storend worden. Het is de bedoeling dat als de sijsjes een nest willen bouwen ik de zebravinken uit de voliere haal zodat ze rustig kunnen bouwen zonder dat de zebravinken ze storen.

Maar mijn vraag is nu: "hoe ik kan zien of het koppeltje broedrijp is en dat ze een nestje willen maken?"
Ik heb wel eens gehoord dat dierlijk eiwit vogels kan aanzetten tot broedgedrag, die van mij eten hier op het moment genoeg van.

Bij voorbaat dank,

Rick

naruch
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor naruch » Vr 16 Mei 2008, 15:03

je moet genoeg nest kasten ophangen, zodat de vogels kunnen kiezen, teveel dierlijke eiwitten is niet goed, en teweinig ook niet.
als ze en nestkast(open traliekastje) uit hebben gezocht kan het heel snel gaan.

let op met sijzen, deze vervetten snel, en dan kweken ze niet
onderschrift verwijderd

rickk
Dooier
Dooier

Berichtdoor rickk » Vr 16 Mei 2008, 17:29

Is het niet te zien voordat er nestkasten bij gehangen worden. Ik heb vorig jaar ook extra nestkasten neergehangen voor andere vogels en dat werkte niet goed met de zebravinken erbij. De zebravinken wil ik dan weg halen maar die moeten nu nog de jongen verzorgen en kunnen dus nog niet weg. Deze wil ik weghalen nadat de jongen zelfstandig zijn.

naruch
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor naruch » Vr 16 Mei 2008, 18:06

als ze broedrijp zijn laat de pop een broedvlek zien, de man voert de pop, en ze slepen met nest materiaal.

zebravinken en kanaries of cultuurvogels werkt niet de zebravinken bouwen op deze nesten of slepen het nestmateriaal eruit.

je zal een keuze moeten maken of of , en niet en en.

althans in dezefde voliere
onderschrift verwijderd

rickk
Dooier
Dooier

Berichtdoor rickk » Vr 16 Mei 2008, 23:44

Ja, daarom wil ik de zebravinken er ook uit halen. Alleen heb ik ze het liefste zo lang mogelijk in de voliere zitten.

Bedankt voor je info.

devogelman
Bevrucht eitje
Bevrucht eitje

Berichtdoor devogelman » Vr 30 Mei 2008, 09:23

Op een ander forum heb ik begrepen dat sijzen best agressief kunnen zijn. Ik heb een koppel diamantvinken apart moeten zetten om die reden en die wil ik nu van de hand doen. Iemand bood mij aan om ze te ruilen tegen een koppel sijzen. Maar als die sijzen ook zo dominant zijn is dat wellicht geen goed idee. Iemand tips over het gedrag van sijzen. Ik heb verder kanaries, goudvinken, putters en een koppeltje rijstvogels.

Iedere info is welkom!
Lees alles over mijn vogels op http://www.devogelman.com