geluidsoverlast door parkieten

Beany
Dooier
Dooier

geluidsoverlast door parkieten

Berichtdoor Beany » Za 25 Aug 2007, 21:45

Sinds kort hebben wij een buitenvoliere waarin 11 grasparkieten zitten. Nu hebben de buren geklaagd over de herrie die de vogels maken. Hoe lossen anderen dit op? We zijn toch niet de enige met een voliere in een nieuwbouwwijk? Maken mannetjes meer herrie dan vrouwtjes of maakt dit niet uit? Graag jullie reactie!

Neophema Plaza
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor Neophema Plaza » Za 25 Aug 2007, 21:55

Normaliter maken de popjes meer kabaal dan de mannen.
De enige manier om dit op te lossen is om te kiezen voor een andere soort.
Neophema's maken geen herrie, daar kun je er dus makkelijk een stuk of 10 van houden.

Chrispino
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Chrispino » Za 25 Aug 2007, 22:03

Je kunt ook geluk hebben dat de buren vogels wel leuk vinden. Onze buurvrouw zei vanmiddag nog dat ze het wel leuk vind als ze wakker wordt met het geluid van de parkietjes.

neophemagek
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor neophemagek » Za 25 Aug 2007, 22:08

Zelf heb ik neophema`s deze hoor je bijna niet op af en toe een tjilep en een fluitje van de bourke.
Mijn zoon heeft bij mij in de voliere ook twee engelse parkieten zitten en die komen overal bovenuit.

Dus als je buren heb met gevoelige oren ga dan zeker voor andere vogels.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er een buren ruzie uit ontstaat.

Innerlife
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor Innerlife » Za 25 Aug 2007, 22:48

Probeer er eens rustig met de buren over te spreken, kan eventueel al veel helpen. Probeer te weten te komen wat hen precies dwars zit..

- Effectief de overlast?
- De angst dat je het zo leuk vind dat je nog méér en méér parkieten gaat houden? (maw: ze willen je hobby nu kortwieken om later overlast te vermijden)
- ..

Het is natuurlijk moeilijk om de kerk in het midden te houden. Ik kan me voorstellen dat de ochtendbabbel van 11 grasparkieten niet erg rustgevend is als je slechts een 10tal meter verder gezellig ligt te slapen.
In ieder geval, een goeie babbel kan al veel helpen.

Indien ze echt voet bij stuk houden dan heb je 2 keuzes
- ofwel laat je ze klagen en zagen en verval je in een gerechtelijke procedure (waarbij men effectief de geluidsoverlast zal gaan meten als er klachten genoteerd worden)
- ofwel moet je een andere soort parkieten/vogels gaan kiezen. Dit laatste lijkt mij dan het beste.. Beter een goede buur dan een verre vriend :wink:

Zo, dit is mijn mening. Succes ermee!

lukyna
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor lukyna » Za 25 Aug 2007, 23:01

ja zo is dat wel beter een goede buur dan een verre vriend

Chrispino
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Chrispino » Za 25 Aug 2007, 23:10

lukyna schreef:ja zo is dat wel beter een goede buur dan een verre vriend

Wij wonen er voor onszelf en niet voor de buren.

devil
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor devil » Za 25 Aug 2007, 23:27

Chrispino schreef:
lukyna schreef:ja zo is dat wel beter een goede buur dan een verre vriend

Wij wonen er voor onszelf en niet voor de buren.

daar heb je gelijk in maar het kan makkelijk zijn als je buren vrienden blijven op afstand maar net wat innerlife zei ga met ze praten en probeer er achter te komen wat hun echt stoort

lukyna
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor lukyna » Zo 26 Aug 2007, 00:58

ze zullen er toch niet zoveel last van hebben

gewoon met ze praten zoals innerlife al zijn

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Zo 26 Aug 2007, 07:27

lijkt intusen wel een trend te worden, buren die klagen over de geluidsoverlast van vogels, ik heb daar gelukkig ( nog ) geen last van

maar goed , wat al aangegeven wordt probeer te praten met de buren, je geeft zelf al aan dat je de voliere pas sinds kort hebt, misschien is het een idee om de buren in overleg even te laten wennen aan het geluid, een nieuw geluid wordt vaak als storend ervaren , maar zoals bij ons geven de buren aan het eigenlijk niet eens meer te horen of in ieder geval ze zijn er aan gewend.

Natuurlijk is de vogels opruimen de kortste klap, maar dan ook gelijk de meest radicale en vaak onnodig, heb je redelijk contact met de buren zou ik het toch even proberen te overleggen, op zijn beloop laten en door de gemeente en woningbouw laten oplossen is de uiterste mogelijkheid en waarschijnlijk is er dan ook niks aan de hand en kun je rustig verdergaan met je hobby, zo snel wordt een geluidsnorm niet overschreden, zeker niet door grasparkieten, maar het contact met de buren zal er zeker niet beter op worden.

dus even laten wennen en dan eventueel overleg met de buren lijkt de beste oplossing, succes
Afbeelding

*Esther*
Dooier
Dooier

Berichtdoor *Esther* » Zo 26 Aug 2007, 19:51

Hoi,

Ik heb zelf een buitenvoliere met ongeveer 20 valkparkieten.
Ook zij hebben een aardig volume! Ten eerste 's ochtends vanaf een uurtje of 4 a 5. En 's middags ongeveer om 16 uur en 's avonds rond 21 uur.

Gelukkig slapen rond ons de buren aan de voorkant, alleen wij slapen zelf aan de achterkant. Met enkel glas... Ik heb zelf veel last van de vogels! En zodra het eerste gefluit begint stop ik een oordopje (verkrijgbaar bij drogist en doe het zelf zaak) in mijn oor.

Met de kweek heb ik de voliere verdeelt in compartimenten. Het nadeel is dat de vogels dan niet het nachthok in kunen.
Ik heb nu alles weer open en kunnen/moeten ze 's nachts naar binnen.
Dit scheelt een stuk in de herrie.

Als de buren vertellen (of ik merk dat...) ze buiten een feestje hebben doe ik de vogels ook naar binnen. Ze willen anders nog al over het stem geluid van de visite heen proberen te komen wat erg hinderlijk is.

Ook wil ik wat minder koppels dus terug naar 7 koppels.

Al met al, ik pas me dus enigszins aan. Ook omdat ik er zelf last van heb. :roll:

gr Esther
Afbeelding

Mara
Uilskuiken
Uilskuiken

Berichtdoor Mara » Vr 07 Sep 2007, 18:31

Hoi Esther

Kom ik jou hier ook al tegen. :wink:

Hoi Chrispino

Het advies, ga met je buren praten. Ik zelf heb een voliere met 5 rosella's, 3 roodruggen, 12 valkparkieten, 5 kwartels en nog een berg grasparkieten. Ze hebben behoorlijk kabaal, ikzelf hoor het niet meer, en de buren hebben ook nog nooit geklaagd. Maar ik zou echt met je buren gaan praten.

Succes ermee.

mara

lukyna
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor lukyna » Vr 07 Sep 2007, 23:41

proberen

zeg je ook als het lukt

nel
Dooier
Dooier

Re: geluidsoverlast door parkieten

Berichtdoor nel » Ma 15 Okt 2007, 11:32

Beany schreef:Sinds kort hebben wij een buitenvoliere waarin 11 grasparkieten zitten. Nu hebben de buren geklaagd over de herrie die de vogels maken. Hoe lossen anderen dit op? We zijn toch niet de enige met een voliere in een nieuwbouwwijk? Maken mannetjes meer herrie dan vrouwtjes of maakt dit niet uit? Graag jullie reactie!

wij hebben ook veel overlast van de buren gehad.
zelfs is de buurd bemiddeling er tussen geweest. en onze poot stijf gehouden want zo vroeg zijn de parkeiten niet wakker eerder zijn pas geboren zoontje.
daarna is het opgehouden met deze zeur kous. de rest van de buren had er geen last van, vonden het eerder leuk en gezellig.

dus niet opgeven en lekker zo door gaan. gr nel
goeden dag vogel lief hebbers

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » Za 20 Okt 2007, 20:36

Mijn moeder is trouwens geregistreerd als 'Beany' op dit forum.

Nu we een paar popjes erbij in de voliere hebben gezet is het geluidsniveau een stuk gedaald!
Misschien kwam het dus echt door dat we meer mannetjes als vrouwtjes hadden. Nu hebben we meer vrouwtjes als mannetjes en is het geluid een stuk minder.

:wink: