starter met een huisvestingsprobleem ,

trabbart
Dooier
Dooier

starter met een huisvestingsprobleem ,

Berichtdoor trabbart » Wo 01 Aug 2018, 16:15

we hebben een gemetste garage omgebouwd als binnenvoliere, deze is 4m op 1m50. op 1m20 hoogte (vrij laag maar kon niet anders) is er een gat in de muur gemaakt van 15 op 15 cm. hierdoor kunnen de vogels via een loopplank die zowel naar binnen als naar buiten loopt in de buitenvoliere die ongeveer 3 op 3 meet en vol hangt met zitstokken en takken. ze hebben er zon en zowel schaduw.

nu komt het , de vogels zitten al 3 weken in de binnenvoliere en komen niet naar buiten, behalve twee valkparkieten, twee mozambiquesijsjes en een bastaard zangkanarie die vlot binnen en buiten gaan.
binnen zitten 4 catharina parkieten , 4 rijstvogels en een koppel majoorputters. deze laatste komen heel zelden naar buiten, ik zag ze reeds 2 keer. de rijstvogels en de catharinas weigeren buiten te komen.
ik heb ze allemaal al eens gevangen en buitengezet maar ze gaan en blijven binnen.

eten zetten in de buitenvoliere is geen optie want ik wil deze zo zelden mogelijk opendoen daar er geen sluis is en ik reeds de kanariebastaard kwijt was. deze is een dag en nacht op zwier geweest en is dan per toeval ons huis binnengevlogen via een openstaand raam . deze vogel had ik nieuw gekocht, 10 minuten in de voliere toen hij langs mijn hoofd wegschoot en ontsnapte. ik zette toen het eten in de buitenvoliere wat ik nu dus niet meer doe uit schrik voor de nog snellere mozambiqjes. wat kan ik doen,,trosgiers op de loopplank helpt ook niet , de valkjes sleuren alles naar binnen wat ik buiten of in de doorgang leg en gaan dan amper nog naar binnen.

Toekan-Toerako
Moderator
Moderator

Re: starter met een huisvestingsprobleem ,

Berichtdoor Toekan-Toerako » Ma 06 Aug 2018, 18:07

Dan ga ik je toch aanraden er een sluis aan te bouwen, belonen voor naar buiten gaan is toch echt de beste manier om ze aan te moedigen. Misschien een beetje meer zitplekjes aanbieden/meer vliegruimte, afhankelijk van hoe de situatie nu is.
I believe I can fly!!!

-> Download de Tapatalk App voor het Volièreforum! Voor iOS en Android

trabbart
Dooier
Dooier

Berichtdoor trabbart » Wo 15 Aug 2018, 08:57

intussen kennen ze de weg. theeft iets langer dan een maand geduurt. ik denk door de hittegolven. ze komen nu meestal smorgens naar buiten , als het te warm is na de middag gaan ze binnen, ze zijn de zon niet gewoon denk ik.
de rijstvogels leken het domste :) men catharinaparkietjes de slimste na een koppel mosambiqjes.
men twee putters kregen onmiddellijk diepere kleuren, deze waren bijna uitgeruid bij aanschaf ,ik was wat bang voor een ruistop maar de buitenlucht doet ze goed. elke morgen komen ze nu naar buiten om veren te poetsen en de rui is er uit. het rood in hun kopje was eerst oranje maar begint mooi dieper rood te worden.

Toekan-Toerako
Moderator
Moderator

Berichtdoor Toekan-Toerako » Do 16 Aug 2018, 09:44

Fijn om te horen!
I believe I can fly!!!

-> Download de Tapatalk App voor het Volièreforum! Voor iOS en Android

trabbart
Dooier
Dooier