Kwartelhok

Jeroen

Kwartelhok

Berichtdoor Jeroen » Di 29 Jul 2008, 17:18

Mijn chinese dwergkwartels die willen maar niet aan het broeden raken onder de dakpan die schuin tegen de schuur staat.
Ik wil nu eigenlijk een ander hokje voor ze bouwen waar ze misschien wel in gaan broeden?

Zijn er voorbeelden van hokjes/huisjes die je voor kwartels kan bouwen? :P
Want ik kan wel takjes ofzo als beschutting doen maar die worden dan toch door de parkietjes opgevreten!
Als jullie nog andere tips hebben wat ik voor ze kan maken hoor ik het graag :D

Want ik wil toch echt wel eens jongkies hebben! Ze zijn al vanaf april eitjes aan het leggen!

pruimkopparkiet
Krielkip
Krielkip

Re: Kwartelhok

Berichtdoor pruimkopparkiet » Di 29 Jul 2008, 17:30

heb je hem tegen de want of in een hoek?
want in de hoek hebben ze meer bescherming en zullen ze het denk ik oook fijner vinden.
grtn jasper
met vriendelijke groet jasper

we zijn bezig met de bouwtekeningen van de voliere.
de buitenvoliere word 2m lang en 1m breed
de binnenhok word 2mx1.20m breed
en de binnenvoliere word 0.60x1.20m

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » Di 29 Jul 2008, 17:31

Ik heb aan de linkerhoek van de voliere een dakpan helemaal in de hoek staan, en aan de rechterkant ook helemaal in de hoek.
Ze leggen er wel eitjes onder maar ze doen er niks mee :D

pruimkopparkiet
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor pruimkopparkiet » Di 29 Jul 2008, 17:52

tja verder weet ik ook niks meer, mss de experts.
bij mijn opa waren ze ook aan het broeden maar de eitjes zijn nat geregent en toen ging ze er niet meer op broeden en nu zitten ze in de broemachine.
maar ze zijn alweer aan het broeden op 7 eitjes.
grtn jasper
met vriendelijke groet jasper

we zijn bezig met de bouwtekeningen van de voliere.
de buitenvoliere word 2m lang en 1m breed
de binnenhok word 2mx1.20m breed
en de binnenvoliere word 0.60x1.20m

Saskia
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Saskia » Di 29 Jul 2008, 18:13

Wij hebben bloempotten staan en daar verekken ze het om in te gaan,de eitjes hier zijn in de open lucht uitgebroeid,eigenwijsjes zijn het :D

Innerlife
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor Innerlife » Di 29 Jul 2008, 19:58

Jeroen, zoals ik waarschijnlijk al eens aangehaald heb is het niet zo makkelijk om ze aan het broeden te krijgen bij parkieten, en al zeker geen grasparkieten.
Door simpele testjes en ervaring heb ik al opgemerkt dat de kwartels het liefst broeden onder beplanting. Denk bijvoorbeeld aan weidegras van een 15cm hoog. Eenmaal het gras gaat liggen krijg je allerlei tunneltjes. Ze zoeken zich dan een geschikte "grasgrot" en vullen dit met gedroogd gras en ander materiaal zoals kokosvezel en veertjes.

Dit is natuurlijk niet te realiseren in een parkietenvolière.. ik zou wachten op een tip van iemand die reeds natuurbroed chinese dwergkwartels gekweekt heeft in een volière die lijkt op de jouwe! (of tenminste met dezelfde bovenbewoners -> de grasjes)

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » Di 29 Jul 2008, 23:06

Eerlijk gezegd kijken de grasjes niet naar de kwartels om.
Zou natuurlijk wel kunnen dat het te onrustig voor ze is ofzo... Maar stel nou dat ik dat gras erin zou zetten, is dat giftig voor grasjes of gaat dat gewoon goed? Want ik weet zeker dat ze de beplanting die ik erin zou zetten niet compleet ruïneren. Als ik nu een paar blaadjes sla erin hang dan eten ze er wat van en dan laten ze het voor wat het is... Volgens mij lukt dat wel, en anders moet ik het eens proberen en kijken wat het word.

Maar wat voor beplanting/gras zou ik nog meer kunnen neerzetten die niet giftig is voor grasjes en voor kwartels?
Er liggen nu nog tegels onder het zand, maar ik kan er op een stukje gewoon wat eronderuit halen zodat planten wel met de wortels in de grond kunnen :P

tuinman
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor tuinman » Wo 30 Jul 2008, 22:34

je zou natuurlijk gewoon een stukje gras uit je gazon of ergens uit een weiland (liever niet uit de berm langs de weg) kunnen steken, als je dit dan laat groeien word het vanzelf een grotere pol en gaat later weer hangen
misschien is het wel een idee als je er een tegel uithaald eerst wat fijn gaas (bv horregaas) in het gat te doen en dan aarde en gras, zodat je het de muizen niet te makkelijk maakt

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » Za 02 Aug 2008, 13:56

Bedankt voor de tip tuinman :)
Als ik terug ben van vakantie ga ik er nog eens goed over nadenken!