Nachthok ombouwen tot broedkooi

Jeroen

Nachthok ombouwen tot broedkooi

Berichtdoor Jeroen » Vr 13 Feb 2009, 18:28

In mijn voliere hangt een soort nachthok, die we hebben gemaakt toen we de voliere gingen bouwen.
Het nachthok bleek alleen veel te klein te zijn, want de vogels gaan er 's nachts niet vanzelf in, ze zitten er eigenlijk nooit in.

Nu wil ik denk ik wel weer nestjes hebben dit broedseizoen, alleen om inteelt te voorkomen wil ik dus eigenlijk een koppel appart zetten.
Maar ik heb geen broedkooi.

Toen kwam het idee om van dat "nachthok" een broedhok te maken, door gewoon in de deur gaas te maken, zodat hij niet helemaal dicht is.

Zou dit groot genoeg zijn om een koppel grasparkietjes in te laten broeden?

5
5
(klik op de foto voor uitvergroting)

rudmer
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Re: Nachthok ombouwen tot broedkooi

Berichtdoor rudmer » Vr 13 Feb 2009, 19:30

Een broedkooi voor grasjes is meestal rond de 60b*40h*40d.

Ik weet neit of je hem in de schuur of wat wilt zetten, maar laat hem niet midden in de voliere staan, dan krijgen ze geen rust doordat de andere vogels bij ze gaan kijken.

tuinman
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor tuinman » Vr 13 Feb 2009, 19:55

volgens mij moet het kunnen, (ik schat de maten op 42x30x50 ?? ) als je dan een kant gaas doet kan het wel als broedkooi dienen. ik zou dan eventueel het broedblok aan de buitenkant maken, bv ingang voor de invliegopening.

Innerlife
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor Innerlife » Vr 13 Feb 2009, 20:10

Zijkant gaas, en de invliegopening van nu, daar kan je de nestblok voor hangen. Deze zal zeker langs de buitenkant moeten hangen gezien de krappe ruimte. Het zou zeker moeten lukken om dit als broedkooi te gebruiken! Grasparkieten zijn zeker niet zo veeleisend :)

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » Vr 13 Feb 2009, 23:05

Dat is leuk nieuws :D
Broedhokje aan de zijkant is een goed idee, kan je er ook makkelijker bij.

Dan ga ik daar waarschijnlijk een koppeltje in zetten, en misschien als het eerste koppel klaar is nog een ander koppeltje?