Surprise eieren van mijn valkjes

MaaikevanZelst
Dooier
Dooier

Surprise eieren van mijn valkjes

Berichtdoor MaaikevanZelst » Zo 27 Okt 2013, 15:13

Beste allen,

PANIEK OP ZONDAGMIDDAG!

Sinds een aantal weken zijn mijn valparkieten LOVE-birds. Niet geheel volgens plan, want ik ben er eigenlijk steeds van overtuigd geweest dat mijn beide valkjes mannetjes waren. Plots lag er vanmiddag een heus ei(tje) op de bodem van de kooi. Een van de parkieten is dus een pop.
Ik ben niet in het bezit van een nestkastje. Best stom, want ik zie sinds een aantal dagen/weken verandering in gedrag bij beide vogels.

Redelijk te boven van de schrik, wil ik aan jullie vragen:

- kan ik het eitje verplaatsen naar een nestkastje? (te weten: ik ben niet van plan om het eitje op dit moment weg te halen/te verplaatsen
- kunnen mijn valkjes succesvol broeden op de bodem van de kooi?
- wat moet ik veranderen in dieet/kooi/anderszins?
- bestaat er een kans dat mijn valkje(s) het eitje kapot pikken? Wat moet ik doen om dit te voorkomen?

Alvast bedankt!
Groetjes, Maaike

Fernande
Beheerder
Beheerder

Re: Surprise eieren van mijn valkjes

Berichtdoor Fernande » Zo 27 Okt 2013, 15:27

Allereerst, gefeliciteerd met je surprise ei! :D
Ik ben niet de expert op het gebied van broeden, maar 2 dingen weet ik wel, bij mijn vriendin hebben ook 2 valkjes op de bodem van de kooi kleintjes gekregen, tenzij je meerdere valkjes in de kooi hebt zou dat dus wel goed kunnen gaan, en dat de valkjes het eitje kapot kunnen pikken, er is natuurlijk altijd een kleine mogelijkheid.
Dit is de eerste keer dat ze samen een eitje hebben begrijp ik?

MaaikevanZelst
Dooier
Dooier

Berichtdoor MaaikevanZelst » Zo 27 Okt 2013, 15:48

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik laat het eerst even zo en ik wacht rustig af wat er verder gaat gebeuren. Ik ga er nu maar stilzwijgend vanuit dat het dus een man en een pop zijn (of twee poppen, maar dat lijkt me niet vanwege hun gedrag samen). Het zijn de enige twee vogels in de kooi, hopelijk gaat het goed!
Het lijkt mij dat het ophangen van een broedblok nu te stressvol is voor beide vogels. Ze hebben het er maar druk mee, en ik ben dol-enthousiast :p

Mochten er meer mensen zijn met tips, adviezen, etc.: ik hoor het graag!

Toekan-Toerako
Moderator
Moderator

Berichtdoor Toekan-Toerako » Zo 27 Okt 2013, 18:01

Ik raad het aan om het eitje niet te verplaatsen. Het is vaak zo dat als de eieren verplaats worden door mensen, de vogels het niet herkennen als hun eigen ei. Dus lekker laten liggen ;)

En mochten de vogels 'abortus' willen plegen, valt er helaas niks aan te doen. De keuze is aan hen.

Veel succes met je surprise, en hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen!!!!
I believe I can fly!!!

-> Download de Tapatalk App voor het Volièreforum! Voor iOS en Android

MaaikevanZelst
Dooier
Dooier

Berichtdoor MaaikevanZelst » Di 29 Okt 2013, 15:32

Ik ga jullie niet vervelen met alle verse eitjes, maar ik wil nu toch even kwijt dat de pop (die ik als man heb gekocht, niet dus) elke twee dagen trouw een eitje legt. Nu maar hopen dat de vogel (die ik expres als pop heb gekocht) het mannetje blijkt te zijn.
Sinds gisteren hangt het broedblok aan de kooi en er is zeker interesse! Dit tweede eitje (de komst daarvan vastgelegd op tape, WAUW!) ligt helaas ook op de bodem. Bijkomende opluchting is wel dat ze er wel voor naar de bodem gaat, en dus het eitje niet van grote hoogte laat vallen.

Fernande
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Fernande » Di 29 Okt 2013, 16:07

Je mag ons zeker wel 'lastig vallen' met nieuws over je valkjes hoor!
Altijd leuk om te weten hoe het nou gaat en hoe het afloopt.

Fernande
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Fernande » Ma 04 Nov 2013, 20:08

Heb je nog nieuws voor ons?

MaaikevanZelst
Dooier
Dooier

Berichtdoor MaaikevanZelst » Za 09 Nov 2013, 16:16

Heb foto's van Pino (de vermoedelijke pop) op internet geplaatst met de vraag of mensen kunnen zien of het een pop is. Dat konden ze :) Het is een pop. Pino staat nu op marktplaats en ik ben heel erg op zoek naar een nieuw maatje voor Puk (het valkje waar de eitjes van afkomstig zijn).

Ik het het filmpje op het internet geplaatst waarop te zien is dat ze haar eitje legt :) http://www.youtube.com/watch?v=v5qL-9pt9Fo

Vanmiddag heb ik de eitjes weg gegooid, in totaal waren het er twee, twee weken en 1,5 week oud. Tot op heden geen tekenen van nieuwe eieren/legsels. Ik had de eitjes afgelopen week dmv en plastic zakje om mijn hand, in het blok gelegd. Puk heeft de eitjes er zelf uit gegooid (met beleid, want de eitjes waren nog heel!).
Daarom de keuze gemaakt ze weg te gooien want ik dacht dat ze wel eens in de war kon zijn (in het broedblok, of op de grond broeden?)
Anyways, het broodje-ei-verhaal tot nu toe.

Fernande
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Fernande » Za 09 Nov 2013, 19:06

Och, dat is jammer, ik weet niet hoe oud je valkjes zijn, maar het kan ook zijn dat ze te jong en onervaren zijn.
Misschien gaat het de volgende keer wel goed!
Succes, en hou ons op de hoogte als er weer wat gebeurt.

limburg vooruit
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor limburg vooruit » Za 09 Nov 2013, 20:28

In open lucht zullen ze niet snel broeden. Volgend jaar de broedblok er terug in en dan heb je zeker succes op voorwaarde dat het een koppel is natuurlijk. Uiterlijk is het niet te zien of je een koppel hebt, mannetjes fluiten terwijl vrouwtjes meet krijsen. Maar zekerheid heb je pas als je jongen in uw broedblok hebt zitten.

Veel succes maar nu even stoppen met proberen, winterbroed is nooit ideaal.

Toekan-Toerako
Moderator
Moderator

Berichtdoor Toekan-Toerako » Za 09 Nov 2013, 21:06

Als je nog een vogel zoekt, kan je in 'gezocht een advertentie plaatsen :)
I believe I can fly!!!

-> Download de Tapatalk App voor het Volièreforum! Voor iOS en Android

MaaikevanZelst
Dooier
Dooier

Berichtdoor MaaikevanZelst » Ma 11 Nov 2013, 16:47

Sinds vanmiddag heb ik er een Lutino man bij! Mijn andere pop heeft een nieuw huis bij het ex-vriendje van deze zelfde man.
Sinds gisteren verblijft mijn broedse pop in het broedblok en is zij volop bezig een (onbevrucht) eitje uit te broeden.... hmmpf :(
Mijn hoop gaat uit naar haar nieuwe liefde in spe !

Wat moet ik doen als mijn pop op de eieren blijft zitten? Ik zie namelijk aan alles dat ze veeeeel behoefte heeft om te broeden, maar het is natuurlijk tevergeefs.

Fernande
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Fernande » Ma 11 Nov 2013, 17:47

Zoals limburg vooruit al zei, winterbroed is niet ideaal, ik denk dat het het beste is om eitjes en broedkastje weg te halen, maar dat is geheel je eigen beslissing natuurlijk.

MaaikevanZelst
Dooier
Dooier

Berichtdoor MaaikevanZelst » Ma 11 Nov 2013, 17:54

Is er geen 'goed moment'? Ze heeft gisteren het eitje gelegd dus ik denk dat er voor morgen weer een ei in de maak is (als ik het blok er nu uit haal, komt dat ei dus weer op de bodem terecht). Ik wil ook geen legnood in de hand werken (ben daar erg bang voor).

MaaikevanZelst
Dooier
Dooier

Berichtdoor MaaikevanZelst » Ma 11 Nov 2013, 18:36

Ik zou de eieren gewoon laten liggen. Dat van de winterbroed vindt ik eigenlijk een beetje onzin, aangezien ze in een kooi in het huis zitten

Uiteindelijk is de keuze aan jou
Maar aangezien ze met een andere pop zat, is er geen mogelijkheid dat de eieren bevrucht zijn.