Surprise eieren van mijn valkjes

MaaikevanZelst
Dooier
Dooier

Re: Surprise eieren van mijn valkjes

Berichtdoor MaaikevanZelst » Ma 11 Nov 2013, 19:54

Ik wacht nog even af of er morgen nog een tweede (4e) ei komt. Ze is er echt druk mee en ik wil niet dat ze zichzelf uitput door alsmaar eitjes te leggen (is toch ook een gevaar bij valkjes?). Mocht er morgen nog een ei gelegd worden, haal ik het broedblok van de kooi.
De kooi staat inderdaad in de huiskamer, maar ze heeft tot vanmiddag met een pop gezeten. Het is dus onmogelijk dat de eitjes bevrucht zijn, maar vertoond wel erg duidelijk en veel broedgedrag.
Aan de ene kant vind ik het mooi, aan de andere kant baal ik en ben ik bang dat ze zichzelf uitput of legnood ontwikkelt.

limburg vooruit
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor limburg vooruit » Di 12 Nov 2013, 07:25

Legnood en uitputting hebben voor zover ik weet niets met mekaar te maken.

Ook al staan uw valkparkieten binnen, nog is winterbroed niet aan te raden tenzij je er een lamp bij plaatst die minstens 12-14 per dag brand en zo de functie van de zon overneemt.
Maar ook dit heeft nadelen want tegen dat de broed gedaan is heeft ze hier opnieuw een echte zomer met lange dagen die dan ervoor zorgd dat ze komt vast te zitten in haar rui. En dat is gevaarlijk.

Je kan een speciale donkere kamer inrichten en de seizoenen met kunstlicht omgooien zodat jij zomer hebt in uw kamer wanneer we hier winter hebben en omgekeerd.
Het voordeel is dat jij jonge vogels kan leveren wanneer alle andere kwekers er geen hebben. Het nadeel is dat je een enorme investering moet doen aan lichtapparatuur, airco/verwarming en een enorm energieverbruik.

Ik ken zo niemand die dit doet!!

MaaikevanZelst
Dooier
Dooier

Berichtdoor MaaikevanZelst » Di 12 Nov 2013, 22:44

Ik ben er uit! Ik kijk dit legsel nog even aan! Als ze er klaar mee is, haal ik het broedblok van de kooi en hoop ik dat het gedonder even afgelopen is :)
Wanneer er nieuwtjes zijn, zal ik het zeker weer plaatsen. Ik waardeer de reacties, adviezen en tips heel erg!

Gr.Maaike

limburg vooruit
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor limburg vooruit » Wo 13 Nov 2013, 06:38

Wanneer er nieuwtjes zijn, zal ik het zeker weer plaatsen. Ik waardeer de reacties, adviezen en tips heel erg!
Dat waarderen wij natuurlijk zeer, we zien u hier graag verschijnen. Een gewone stand van zaken is zelfs leuk,moet daarvoor geen nieuws te zijn.

Fernande
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Fernande » Wo 13 Nov 2013, 09:28

Is het misschien een optie om het broedkastje weg te halen??
Daar bedoel ik mee, zodat ze geen eitjes meer kan leggen en dan wel kan gaan broeden, dan hoef je je ook geen zorgen te maken of ze wel uit komen of dat je eventueel legnood kan krijgen bij je popje.
Qua tijd, de winter die er aan komt, en het daglicht wat korter wordt, zou het wel beter zijn.
Ik zeg niet dat je dat moet doen, maar denk er eens over na,ik denk dan alleen over het popje na, snap je?

MaaikevanZelst
Dooier
Dooier

Berichtdoor MaaikevanZelst » Do 12 Dec 2013, 10:47

Sinds een ruime maand heb ik dus een valkparkiet man. Sinds die tijd is er sprake van echte liefde, met alles erop en er aan (elkaar kriebelen, maar bovendien; vogelseks :p). Ik heb het even aangekeken maar mijn pop begon weer te 'nestelen' op de bodem van de kooi in een hoekje. Zojuist heb ik het broedblok er weer bij gehangen en daarmee was ik nog niet klaar en ze zaten er al weer samen in!
Ik weet dat winterbroed niet ideaal is, maar ik kan mijn popje blijkbaar niet tegenhouden. Ik hoop voor mijn pop dat er een bevrucht legsel op komst is.