Broedmachine kwartels

Arjen
Dooier
Dooier

Broedmachine kwartels

Berichtdoor Arjen » Vr 25 Feb 2011, 16:27

Hallo,
Ik ben van plan om een broedmachine te bouwen voor mijn kwartels omdat ik nu 2 jaar Chinese dwerg kwartels heb en ze er hooguit 4 dagen op zitten.
Ik heb een kist die groot genoeg is voor een broedmachine en kunst moeder ineen ( 137x34x38 de ene helft voor de broedmachine en de andere voor de kunst moeder)
Ook heb ik een ventilatortje, hygrometer en een thermometer. Nu heb ik een aantal vragen over de andere benodigdheden.
1. Ik heb een thermostaat gevonden op e-bay:http://cgi.ebay.nl/Mini-Digitale-Tem...em4153 34a69d
Is deze goed en precies genoeg (Resolution: 0.1 °C
Accuracy: ± 1 °C (-50 ~ 70 °C))
en op welke thempratuur moet ik hem instellen want sommige zeggen 37,5 en ander 38,5 het word een vlak broedmachine.
2. Wat voor bodem bedekking moet er is de kunst moeder? Ook hierbij lees ik verschillende dingen namelijk: papier en/of houtsnippers wat is goed?
3. Wat kan ik het best gebruiken, een verwarmings/weerstandskabel of een aantal gloeilampen of een ander iets en hoeveel watt moet die verwarmingsbron zijn?
4. Hoe vaak en hoe moet ik de eitjes draaien, bv. altijd rechtsom?
5. Hoe kan ik het beste zorgen dat de eitjes niet teveel afkoelen, door een laatje of door gewoon het deurtje/klep te openen?
Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden!
groeten, Arjen

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Re: Broedmachine kwartels

Berichtdoor JohanPG » Vr 25 Feb 2011, 16:48

Arjen, allereerst welkom op het forum.

Chinese dwergkwartels broeden inderdaad niet zo makkelijk, maar als ik me niet vergis zullen de kuikens die uit een broedmachine zijn gekomen zelf sowieso zelf geen kuikens meer uitbroeden.

1. De temperatuur hoeft niet exact 37,5 of 38,5 te zijn, dan blijf je prutsen met de thermostaat. Als hij bijvoorbeeld 37,7 is is het ook goed, zolang de temperatuur maar tussen deze waardes ligt is het wel goed.

2. Als de kuikens net uitgekomen zijn zou ik krantensnippers of gewoon krant o.i.d. gebruiken, dit neemt goed vocht op en geeft geen stof af, wat bij houtsnippers wel het geval is. Als ze wat ouder zijn zou ik er wel gewoon houtsnippers in doen.

3. Ik zou zelf voor een verwarmingskabel kiezen denk ik.

4.Een machine draait de eieren veel vaker dan je zelf met de hand kunt. Ik heb zelf alleen ervaring met net uitrboeden van kippeneieren in een automatische broedmachine, maar volgens mij is het voldoende om de eieren een keer of drie per dag om te draaien: 's ochtendsvroeg, later op de middag en 's avonds laat nog een keer. Je moet ze niet met de klok mee draaien, maar om en om, dus bijvoorbeeld 's ochtends met de klok mee en dan 's middags weer tegen de klok in enz.

5. Hier kan ik niet zo goed antwoord op geven. Heb je misschien een foto van je kistje?
Afbeelding

Arjen
Dooier
Dooier

Berichtdoor Arjen » Vr 25 Feb 2011, 17:44

Ik moet de broedmachine nog maken alleen heb ik al een kist waar het in kan dus het heeft denk ik niet zoveel zin om een foto te maken. maar als ik een laatje maak hoef ik niet de hele klep te openen maar komen de eitjes in een koelere ruimte maar met klep open word de broedmachine koeler en de eitjes iets minder.
en weet iemand misschien of de thermostaat goed is?

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Vr 25 Feb 2011, 18:36

Arjen, de link naar de thermostaat werkt niet.

Ik neem aan dat je deze bedoeld: http://cgi.ebay.com/Mini-Digital-Temper ... 33640e1d20

Deze thermostaat is wel geschikt om te gebruiken in je broedmachine, en ook nog eens niet zo duur!
Ik zou denk ik een deurtje maken aan de zijkant voor het draaien van de eieren.

Als je de eieren draait is het trouwens verstandig om iedere keer de eieren die aan de zijkanten van de broedmachine liggen in het midden te leggen. Snap je wat ik bedoel?
Afbeelding

Arjen
Dooier
Dooier

Berichtdoor Arjen » Vr 25 Feb 2011, 19:22

Ja die bedoel ik(mooi dat je de goede link erbij hebt gedaan),het maakt dus niet uit als de thempratuur +/- 1 graad verandert? en als verwarmings element zouden lampjes van 25watt (mat glas achtig) veel goedkoper zijn is dat ook een oplossing ipv. een vermingskabel of iets anders? En moeten die lampen dan in een speciale fitting.
(de afmeting die het moet verwarmen staan bovenaan en het gaat om hooguit 12 eitjes.)
En ik snap wat je bedoelt had dat ergens al gelezen ja.

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Vr 25 Feb 2011, 20:47

Ik zou toch gewoon een verwarmingskabel of iets dergelijks kopen. Zo duur is dit niet.

Verwarmingskabels kosten rond de 8 euro op deze site http://www.broedmij.nl/product/details/198
Dit lijkt me de beste keuze voor jou, omdat het maar om een hele kleine ruimte gaat.
De kabel van 30W is genoeg voor jouw broedmachine.
Afbeelding

Arjen
Dooier
Dooier

Berichtdoor Arjen » Ma 28 Feb 2011, 16:58

oke zijn er nog tips voor de luchtvochtigheid want die krijg ik niet echt makkelijk hoog. ik heb er een washandje en 2 bakjes met water in staan maar hij gaat moeizaam naar de 40%.

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Ma 28 Feb 2011, 17:45

Dat probleem ken ik. Ik kon de luchtvochtigheid ook maar moeilijk omhoog krijgen toen het water in een bakje zat, daarom had ik twee dekseltjes van potjes op de kop gelegd en daar water in gedaan. De dekseltjes hadden een diameter van ongeveer 15cm en ongeveer 0,5 cm hoog. Hierdoor heb je een veel groter oppervlakte water en doordat het zo'n dun laagje was werd het sneller warm en verdampte het ook beter!
Luchtvochtigheid was binnen no-time op peil. Je moet alleen wel even uitzoeken wat voor jou het beste is, misschien is een klein dekseltje al genoeg.
Afbeelding

Arjen
Dooier
Dooier

Berichtdoor Arjen » Wo 02 Mar 2011, 22:01

ik heb nu een plastic bordje met een diameter van 30cm en 0,5-1cm hoog verder een spons en een washandje en ik kom nu nog maar net op de 40% LV terwijl ik een hokje van 40*30*38 heb. Het hokje is goed geïsoleerd met piepschuim. Ik heb met een natte doek gekeken of de hygrometer goed was maar die kwam dan tussen de 95-100% dus die was goed.
heeft iemand een idee hoe ik een hogere lucht vochtigheid kan bereiken???
ook met het oog op de laatste 3 dagen waarin het volgens mij moet stijgen naar 70%

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Wo 02 Mar 2011, 22:26

Heb je de spons enz. in het midden van de broedmachine liggen? Het beste is om dit aan de zijkanten te zetten.
Afbeelding

Arjen
Dooier
Dooier

Berichtdoor Arjen » Vr 04 Mar 2011, 16:59

ja ik heb de spons en het was handje aan de zijkant alleen het bord ligt wat in het midden maar die beslaat bijna heel het oppervlak.

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Vr 04 Mar 2011, 17:06

Kun je eens een foto plaatsen van hoe het er nu uit ziet?
Afbeelding

Arjen
Dooier
Dooier

Berichtdoor Arjen » Wo 16 Mar 2011, 17:41

de lv en tempratuur is allemaal geluk en de broedmachine is nu klaar.
ook heb ik nu 2 eitjes maar nu weet ik niet of ik die eitjes het beste weg kan halen of dat ze moeten blijven liggen.(wat bevorderd de broed het best) hoelang kan ik ze bewaren? ik heb een ruimte waar het 18 graden is dat erg?
en hoe(over de lengte as of breedte as een half rondje of minder of meer) en hoevaak vaak moet ik de eitjes draaien in en voor dat ze in de broedmachine liggen.
veel vragen maar hoop dat ik hier antwoord op krijg

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Wo 16 Mar 2011, 20:14

Ik zou 's ochtends, 's middags en 's avonds een keer draaien.
Als 's middags niet lukt kan het ook alleen 's ochtends en 's avonds.

Hoe bedoel je dat precies met die eitjes?
Afbeelding

Arjen
Dooier
Dooier

Berichtdoor Arjen » Wo 16 Mar 2011, 20:32

ze liggen nu nog bij de kwartels maar moet ik ze daar weg halen of kan ik ze nu nog even beter laten liggen en allemaal tegelijk weghalen (na 8 dagen ofzo) en ik heb een ruimte waar het ong. 15 graden is, als ik ze dus beter weg kan halen is het dan goed dat ze daarheen gaan of blijven ze daar niet lang goed. en moet ik ze tijdens het bewaren ook al draaien en zo ja hoe moet ik ze dan draaien?