Diamantduifje gevonden

Anne-Marije
Dooier
Dooier

Diamantduifje gevonden

Berichtdoor Anne-Marije » Di 22 Sep 2015, 08:49

Hallo,

Ik heb gisteren in de achtertuin een diamantduifje gevonden. Hij/zij staat op Facebook en Amivedi, maar tot nu toe geen enkele reactie. Ik wil zo lang goed voor hem/haar zorgen, en evt. ook wel zelf houden als er geen eigenaar komt. Ik heb alleen geen ervaring met deze vogeltjes. Eerder wel twee lachduifjes gehad.

Wat heb ik nodig voor deze vogel? Hij zit nu tijdelijk in mijn oude konijnen/hondenhok met schelpzand en kanarievoer en een bakje water en eet en drinkt goed.
Ik zal proberen een foto toe te voegen.
De duif had wel een ringetje maar die is niet echt leesbaar..

Kan iemand ook zien of het een duivinnetje of een doffer is?

Afbeelding

Onderkant zit nu beter dicht dan op de foto.
Afbeelding

Groetjes Anne-Marije

Antoine
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Re: Diamantduifje gevonden

Berichtdoor Antoine » Di 22 Sep 2015, 17:03

Je kan het beter exoten voer geven.
Verder ken ik niets van deze duifjes.

limburg vooruit
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor limburg vooruit » Wo 23 Sep 2015, 07:34

Voor zover ik kan zien is het een duivin. Doffers hun oogring is roder van kleur.

Qua voer kan je beter een exotenmengeling geven zoals Antoine al aanhaald. Zeker niet vergeten een fijn gritmengeling bij de vogel te plaatsen.

Best is dat je op zoek gaat naar een doffer, diamantduiven zitten graag per koppel. Een doffer is iets forser van bouw en de oogring is meestal rood. 100% zeker weet je het als hij begint te balsen, maar dat doen ze enkel in het voorjaar.

Zorg wel dat je ze ergens vorstvrij zet in de winter.

Wat de eigenaar zoeken betreft, veel succes maar ik vrees er voor. Ik denk dat het een losgelaten dier op overschot is, die kom je nu vaker tegen.

Anne-Marije
Dooier
Dooier

Berichtdoor Anne-Marije » Wo 23 Sep 2015, 13:57

Bedankt voor de info!
Ik heb idd al grit en exotenvoer besteld.
Er is nog steeds geen reactie van een eigenaar. Dus ik denk dat ik een nieuw huisdier heb haha :D
Ik wil er wel een doffer bijhalen dan, en dan de huisvesting..

Op een andere forum zei iemand me dat ze best buiten kunnen in de winter, als ze maar beschut kunnen zitten en nestkastjes e.d. met stro/hooi hebben...

Zou deze kooi goed zijn? De diameter is 1 meter.

Afbeelding

limburg vooruit
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor limburg vooruit » Wo 23 Sep 2015, 17:55

Die kooi voldoet qua oppervlakte zeker, al zou een langwerpige iets beter zijn.

Ze kunnen winter en zomer buiten, maar ze moeten steeds vorstvrij kunnen gaan. Ik heb mij verkeerd verwoord waarvoor mijn excuses.

Anne-Marije
Dooier
Dooier

Berichtdoor Anne-Marije » Do 24 Sep 2015, 09:27

Oke maar als de oppervlakte/breedte goed is dan is de ruimte omhoog alleen nog maar mooi meegenomen toch?
Ik ben dan van plan om bij het bovenste gedeelte plexiglas voor het gaas te doen en daar nestkastjes te hangen met stro.

Anne-Marije
Dooier
Dooier

Berichtdoor Anne-Marije » Ma 28 Sep 2015, 10:40

Slecht nieuws helaas.. Ik heb zaterdag de kooi gehaald en in elkaar gezet, toch gekozen voor een slag groter, de 1.30 m versie.
Toen ik het duifje wilde vangen is hij helaas ontsnapt... Was een noodhok natuurlijk, dus zonder deurtje, dus moest een heel stuk gaas open halen. Toen was het duifje me te snel af...

Heb wel tips van een paar mensen die hem gezien hebben, ben daar nog even gaan zoeken maar niks gezien helaas. Hoop nog wel dat ik hem vind, of door iemand gevangen wordt.

's Avonds zou ik om mijn bonte doffer gaan, dit heb ik ook gedaan, en ik heb er een bont duivinnetje bij gekregen.
Nu is alleen de kop nog bont, ze zeggen dat ze verder doorkleuren na de rui. Wanneer gaan ze in de rui???

Stel ik vind mijn andere duifje nog terug, kan die dan bij de anderen in de kooi? 1 doffer en 2 duivinnen? Of gaan ze dan ruzie maken?

De kooi
Afbeelding

Antoine
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor Antoine » Wo 30 Sep 2015, 16:42

Mooie voliere heb je daar.
Wat de duifjes betreft kan ik helaas geen antwoord geven,heb daar geen ervaring mee.

limburg vooruit
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor limburg vooruit » Do 01 Okt 2015, 13:12

Duiven worden best per paar gehouden. Moest je het verloren dier vinden kan je proberen, maar zeker in het voorjaar goed bekijken of er geen problemen zijn.