Fokproject voliere vogels

Fokproject.2015
Dooier
Dooier

Re: Fokproject voliere vogels

Berichtdoor Fokproject.2015 » Vr 15 Mei 2015, 10:33

Nee heb ik nog niet geleerd op school. Wij doen de opleiding tot dierenarts assistent op mbo niveau 4 maar momenteel is dat nog het zelfde als dierverzorging. We zitten nu nog in ons 1e jaar, dus we zijn nu meer bezig met de basis van de dieren zoals huisvesting voeding gedrag en hygiene. We gaan later pas dieper op dat soort informatie in ;)

limburg vooruit
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor limburg vooruit » Vr 15 Mei 2015, 11:08

Ah, dat verklaard veel.

Dierenartsassistent, altijd iets wat me geboeid heeft, maar zoals ik al zei, in mijn tijd betsonden deze opleidingen gewoon niet.

Fokproject.2015
Dooier
Dooier

Berichtdoor Fokproject.2015 » Vr 15 Mei 2015, 16:49

Weten jullie hier toevallig ook namen van kwekers/fokkers? Wij moeten namelijk onze dieren halen bij erkende fokkers en ze moeten een 'vaste ring' hebben. Locatie maakt niet uit.

limburg vooruit
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor limburg vooruit » Vr 15 Mei 2015, 17:15

Hangt ervan af wat je wil hé, het is wel volop kweek nu dus word het al iets moeilijker.

Kijk regelmatig op kapaza bv.

Anita spanje
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Anita spanje » Vr 15 Mei 2015, 20:30

Nee heb ik nog niet geleerd op school. Wij doen de opleiding tot dierenarts assistent op mbo niveau 4 maar momenteel is dat nog het zelfde als dierverzorging. We zitten nu nog in ons 1e jaar, dus we zijn nu meer bezig met de basis van de dieren zoals huisvesting voeding gedrag en hygiene. We gaan later pas dieper op dat soort informatie in ;)
in mijn beleving en ervaring zeg ik altijd eerst lezen van hoe en wat voordat er dieren worden gekocht .
ik denk dat de leraren jullie maar eerst uit boeken moeten laten leren en dan pas vogels er bij halen voordat er dooie vogels komen omdat jullie niet weten van hoe en wat qwa soorten!

Fokproject.2015
Dooier
Dooier

Berichtdoor Fokproject.2015 » Vr 15 Mei 2015, 20:45

Helaas licht dat niet binnen mijn keuzes. Ik ben verplicht deel te nemen aan het project en ik zal zeker mijn best doen om er voor te zorgen dat de vogels niets te kort komen. Dit project is bedoeld om te leren hoe we ons kunnen verdiepen in dieren en hoe we het beste kunnen regelen. Daarnaast wil ik wel even benadrukken dat we niet zomaar een vogel opkopen en hem maar ergens neer gaan zetten. Het klopt dat mijn rassenkennis nog niet optimaal is nee, maar is dat ook het belangrijkste? Het project begint met het verdiepen in de soorten en dat is dus waar ik nu mee bezig ben. Vervolgens is de volgende stap dat we ons volledig gaan inlezen over de dieren over de huisvesting, voeding, gedrag en het ras zelf. Nog voor dat ik ook maar in aanraking kom met de dieren is het de bedoeling dat ik er alles over kan vertellen. Dus waarom spreekt u al over dode vogels en word er volgens u niet voldoende geleerd? Ik begrijp uw zorgen over de dieren, maar ik vind het jammer dat er al direct zo geoordeeld word voordat u de feiten weet. Ik heb nog nooit een dier aangeschaft zonder dat ik er minstens een maand of langer over gelezen heb. Ik moet zeggen dat ik me nu aangevallen voel, terwijl ik juist hier gekomen ben voor informatie, die ik volgens u zo hard nodig heb. Jammer

limburg vooruit
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor limburg vooruit » Vr 15 Mei 2015, 21:24

Ik krijg in de praktijk veel te vaak met zulke gevallen te maken. Vaak hebben de leerlingen geen andere keuze, soms moeten ze een vis, hamster of kanarie aankopen met alles erop en eraan voor 1 lezing in de klas. Daarna zal het die leerkracht worst wezen wat er met die dieren gebeurt.

Een beetje minder is hier dus wel op zijn plaats aub.

Fokproject.2015, ik hoop dat je hier alle uitleg en antwoorden op uw vragen kunt krijgen!

Anita spanje
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Anita spanje » Za 16 Mei 2015, 14:30

sorry het was niet de bedoeling om je aan te vallen. ging mij er om dat je goed moet kijken welke vogel en wat voor werk er in zit qwa verzorging . niet alle vogels hebben de zelfde verzorging

Fokproject.2015
Dooier
Dooier

Berichtdoor Fokproject.2015 » Ma 18 Mei 2015, 16:17

We hebben besloten om voor de Barraband parkieten te gaan, mochten we die op dat moment niet kunnen krijgen dan gaan we voor de splendid parkieten of de bourkes. We gaan ons nu verdiepen in al die drie vogelsoorten, voor de zekerheid.

Nog een paar vragen,
Wij beginnen met de dieren aan het begin van het schooljaar, dus richting het najaar. Ik dacht altijd dat er dan moeilijk/niet te kweken was met vogels, of heb ik dat mis? Want juist vanwege die reden mogen wij geen konijnen meer gebruiken dit jaar, terwijl wij verplicht waren om de vogels te gebruiken. Of zijn er toch nog manieren om rond die tijd met vogels te kweken?

Daarnaast, weten jullie misschien nog een paar goede kwekers voor de drie genoemde vogels, en dan met name de barraband? Afstand maakt voor ons niet zo veel uit.

limburg vooruit
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor limburg vooruit » Ma 18 Mei 2015, 16:59

Het volgend schooljaar is juist ideaal.

Dan zijn er vrij veel vogels op de markt omdat alle kwekers hun jongen kwijt willen. Hierdoor zakt de prijs. Het nadeel is dat vaak de geslachten nog moeilijk te zien zijn.

Als je in het najaar een koppel koopt kan je met tropen en kleinere parkieten het jaar erna kweken. Bij grotere parkieten gaat Johan of iemand anders u verder moeten helpen want ik weet niet hoe dat zit qua leeftijd dat ze geslachtsrijp zijn.

Als je met konijnen niet kan kweken vrees ik dat je de soorten die je nu aanhaald ook wel kan vergeten. Die zijn zeker niet makelijker.

Anita spanje
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Anita spanje » Ma 18 Mei 2015, 20:13

de barraband is pas na 2 tot 3 jaar geslachts-rijp dus als je voor vogels gaat die dit jaar zijn geboren heb je geen last van jongen .
let wel als je 1 vogel bij een kweker haalt en de andere vogel op een andere adres hou er rekening mee dat de man wel kan uitvallen na de pop dus kortom heel goed in de gaten houden als je de vogels bij elkaar zet.
eerst de pop in de vlucht en als deze gewent is na een week of zo dan pas de man er bij. wil je meer weten hoor ik het wel

Fokproject.2015
Dooier
Dooier

Berichtdoor Fokproject.2015 » Wo 03 Jun 2015, 13:55

Hallo.
We zijn inmiddels weer wat verder met het fokproject en de raskeuze staat vast.
We hebben meer informatie ontvangen. Als de vogel aan het begin van het jaar niet kweken is dat geen probleem. Het fokproject gaat lang genoeg door.

We moeten ons nu ook gaan orienteren waar we onze vogels vandaan gaan halen. Dit kan bij kwekers verenigingen enz. Als jullie adressen-email´s of andere informatie hebben kunnen jullie ons echt heel erg helpen!

Fokproject.2015
Dooier
Dooier

Berichtdoor Fokproject.2015 » Wo 03 Jun 2015, 15:00

Nog een vraag. Heeft er iemand een rasstandaard van de barraband? Ik heb me rot gezocht maar ik kan nergens een duidelijke beschrijving vinden. Het enige waar ik op uitkom zijn beschrijvingen van de verschillen tussen man en pop, en beschrijvingen van de verzorging. Veel verder kom ik niet.

Nog bedankt voor alle antwoorden, het helpt ons heel erg!

Anita spanje
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Anita spanje » Do 04 Jun 2015, 15:20

Antoine
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor Antoine » Zo 07 Jun 2015, 18:15

Hier staan de standaardeisen van de barrabandparkiet tussen.
http://www.nbvv.nl/download/standaardei ... en2010.pdf