Newbie in kanaries: hulp gevraagd

Vito
Dooier
Dooier

Newbie in kanaries: hulp gevraagd

Berichtdoor Vito » Do 29 Mar 2018, 18:24

Beste allemaal

Ik ben een hele grote dierenvriend, mijn expertise ligt bij honden, katten en paarden (ook de kweek hiervan).

Helaas heb ik mijn paarden "leven" moeten opgeven en naast mijn honden zocht ik een tweede hobby.
Ik werk zelf in een tuin/dier zaak en hoewel ik eerst totaal niets met vogels had (doet mijn collega) heb ik wel een voorliefde gekregen voor kanaries en grasparkietjes.
Het begon met een zeer goed zingende bont gele kanarie mee te nemen. En deze heb ik willen koppelen met een popje maar de koppeling is niet gelukt.

Ik vind de bonte kanaries en glosters erg leuk maar raak toch gefascineerd door de rode. Ik wou een volaire beginnen, en de rode kanaries kweken, maar ligt het aan mij of vind je hier niet zo veel info over, of toch informatie voor beginnende mensen?
Klopt het dat je niet niet zomaar rode kunt kweken?

Ik ben van plan een rood koppeltje aan te schaffen. Maar ik zie dat je al zoveel soorten rood hebt, omdat het voor mij liefhebberij is en geen show kwaliteit moet zijn, maakt het uit dat ik dan een gewone rode, of agaat rode bijeen zet?

zijn er kleur combinaties die ik kan gebruiken?

Moet ik rood eivoer geven alvorens de kweek aan de ouderen?

Hoe kan ik het best de kweek starten zodat de pop en het mannetje zich goed verstaan? Ik had ze eerst in aparte kooien uit het zicht gezet, en gekeken of het vrouwtje was doordat ze niet ging zingen (ik zie het geslacht zelf (nog) niet). en na een week quarantaine had ze nog "geen woord" gezegd. dus ik heb ze toen tegenover elkaar gezet voor een paar dagen en toen juist voor het slapen bijeen gezet, maar het bleef bij vechten. Weer uiteen gezet en na een paar dagen weer bijeen, eerst ging het goed, maar twee dagen later weer vechten, dus ik heb ze maar weer apart gezet. vrouwtje gaat terug naar mijn collega, maar ik ben dus opzoek naar een nieuw vrouwtje voor ons bont gele kanarie, en dan een rood koppeltje of een koppeltje waar ik rood uit krijg.

wil er iemand zo lief zijn om in "beginnerstaal" mij te helpen met hoe ik te werk moet gaan?

wat ik mijn kanaries momenteel voer is: simpel kanarie zaad + gezondheidszaad + trosgierst + van die zaadstokjes en 2x per week een beetje eivoer (geel). en af en toe een stukje appel bv.

met vriendelijke groeten
Sabrina