Kanarie KWEEK wetenswaardigheden

Termeer
Dooier
Dooier

Re: Kanarie KWEEK wetenswaardigheden

Berichtdoor Termeer » Vr 15 Jan 2010, 17:13

Antoni

Je kunt echt goed kweken met poppen van vogels van 8 maanden hoor .
En in februarie of maart heb ik echt nog geen jonge vogels .
Want waar het gaat om het beginnen met broeden ben ik mischien wel wat ouderwets maar het bevalt mij goed .
Ik begin met het in de kweek ruimte zetten van de mannen op 15 maart en de poppen komen er op 1 april bij .en ik kweek bewust nóóit meer als twee ronde en dan de tweede ronde alleen met die mannen en poppen die geen 3 of 4 jongen hebben groot gebracht in de eerste ronde .
Ik kweek met 1 man en drie poppen in een ruimte en dat bevalt goed .
Ik vind dat heel veel poppen bij een man met meerdere broedronde niet erg gezond voor de man en ook de poppen lijden dat te veel conditie verlies volgens mij.
Maar ieder moet onze mooie hobby beoefenen op de manier die hij goed en prettig vind.
Maar er is voor mij nog een groot voordeel aan verbonden dat ik hoofd zakelijk maar een ronde kweek ,
De mannen fluiten dan nog voor ze in de rui vallen en dat is een prettig gehoor als je in de tuin zit .
En ik hoef nooit veel vogels na de opkoper te brengen .
Want wat ik over heb ruil ik met ander liefhebbers of verkoop ze aan vogel vrienden op onze schow .
Mensen allemaal heel veel plezier toegewenst met het komende broed seisoen en als het wat tegen zit denk dan het volgende seisoen zal wel weer beter gaan
Want wij werken met levend matriaal en daar van kun je nooit allle uit komsten voorspellen en dat is nou net een van de mooie dingen van onze liefhebberij toch?

paintim
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor paintim » Vr 15 Jan 2010, 20:27

Beste Termeer!
Als je vogels hebt van april/mei en je hangt het jaar daarop de nestkastjes
in maart,dan zijn de poppen toch zeker van de 1ste ronde toch minstens 10 maanden.
Waarom dan kweken met poppen van 8 maanden. Ik neem aan dat dat toch geen regelmaat is bij jou.
Het is toch een hobby. Toch geen must om met te jonge vogels te kweken.

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Di 11 Mei 2010, 11:22

Hoe zit dat dan met de kleurstof in het eivoer?
Mijn broedende kanaries krijgen nu altijd eivoer met rode kleurstof, maar ze moeten dus zodra het LAATSTE ei uitgekomen is GEEN EIVOER meer krijgen? Hoe worden die vogeltjes dan rood?
Afbeelding

Termeer
Dooier
Dooier

Berichtdoor Termeer » Di 11 Mei 2010, 13:18

Hoe zit dat dan met de kleurstof in het eivoer?
Mijn broedende kanaries krijgen nu altijd eivoer met rode kleurstof, maar ze moeten dus zodra het LAATSTE ei uitgekomen is GEEN EIVOER meer krijgen? Hoe worden die vogeltjes dan rood?
Natuurlijk moeten de vogels wel eivoer krijgen als de laaste jongen zijn uit gekomen en ook kleurstof .
Zelf geef ik kleurstof aan de jonge tot dat ze totaal door de rui zijn en dan ga ik kijken wat ik geschikt vind voor de tentoonstings seisoen .
En waar ik mee wil gaan schowen blijf ik rood stof geven tot dat het tentoonstelings seisoen voor mij voor bij is.
De ouders krijgen gelijk geen kleurstof meer en na dat delaaste jongen zelfstandig zijn en ook de jonge waar ik niet mee ga schowen krijgen dan geen kleur stof meertot het begin van het volgende broeid seisoen , zelf vind ik dat beter voor de vogels , maar LËt op de schow vogels krijgen dan nog wel kleurstof tot dat ik niet meer met ze na tentoonstellingen gaat .
En het eivoer krijgen ze bij mij allemaal het hele jaar door , Alléén de éérste 5 dagen als de jongen uit het ei zijn krijgen ze geen eivoer of kleurstof , want eerst moeten de darmen op gang komen vind ik maar daarna krijgen ze ook weer eivoer met kleursof hóór .
Succses en met sport grroeten Termeer

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Zo 16 Mei 2010, 16:17

De kanarie in de volière en de kanarie in de broedkooi hebben beide hun eerste ei gekregen vandaag. Uit de broedkooi nu dus tijdelijk het eivoer weghalen?
En in de volière? Dat lijkt me lastig want dan hebben de andere vogels ook geen eivoer..

Termeer
Dooier
Dooier

Berichtdoor Termeer » Zo 16 Mei 2010, 19:31

[quote="JohanPG"]De kanarie in de volière en de kanarie in de broedkooi hebben beide hun eerste ei gekregen vandaag. Uit de broedkooi nu dus tijdelijk het eivoer weghalen?
En in de volière? Dat lijkt me lastig want dan hebben de andere vogels ook geen eivoer..[/quote

Natuurlijk blijf je vogels ook die zitten te broeden eivoer met kleurstof geven .
Maar pas als de jonge uit het ei komen geef ik de eerste 5 dagen geen kleurstof omdat dan de darmen goed op gang moeten komen .
Wel wil ik in die eerste dagen nog wel eens wat witbrood met volle kofie melk aangelengd als extra voeding geven , niet te véél hoor want dan eten ze te weinig zaad en daar zitten alle bouwstoffen in voor de vogels .
Suces Mvg Roel

Ps dit is mijn manier maar hoor, en ieder heeft zo zijn eigen manieren van voeren .

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Zo 16 Mei 2010, 20:11

Hun eerste ei moet hun eerste jong zijn!!!
Dus het eivoer tijdelijk weghalen tot het laatste jong is uitgekomen?
Afbeelding

Dave
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Dave » Zo 16 Mei 2010, 20:14

nee hij geeft vanaf het laaste jong voor 5 dagen geen kleurstof .

kleurstof is namelijk niet zo goed voor de darmen/lever .

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Zo 16 Mei 2010, 20:25

Oke. Moet ik ze dan eventueel wel gewoon eivoer geven zonder kleurstof, of dat ook niet?
Afbeelding

paintim
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor paintim » Wo 19 Mei 2010, 17:48

Gewoon kleurvoer geven. Als leverbeschermer biochol.

Termeer
Dooier
Dooier

Berichtdoor Termeer » Wo 19 Mei 2010, 19:16

Nee de eerst 5 dagen geen eivoer en zeker geen biochol .
Want elke natuurlijke toevoeging is sleht voor de vogels !
Kijk eens na de bioindustrie daar stoppen ze ook van alles in het voer aan extra vitamine en zogenaamde middelen ter voorkoming van ziekte en kijk na het gevolg daarvan!
Willen wij dat ook met onze vogels ?
Er gaat altijd wel een jonge dood dat is de natuur hoor!
Willen wij over 10 jaar nog gewone gezonde vogels of willen wij chemishe tijdbommen als vogels ?
Wat ik mij wel eens af vraag zijn wij liefhebbers van vogels of willen wij alleen ter eigen eer en gelorie
Veel prijzen winnen en zoveel mogelijk vogels kweken om de kosten te bestrijden , weet wel dat elke hobby geld kost dus ook onze hobby .
Nu weet ik wel dat ik zelf ook niet vrij uit ga met het geven van kleurstof ,maar ik pleit al jaren dat vogels die duidelijk met onnatuurlijke middelelen opgevoerd zijn punten aftrek krijgen .
Maar niemand wil daaraan en dat is ergens heel jammer , want waar zijn de mooie zalm vogels gebleven die je voeger op tentoonstellingen zag , ze komen zelfs niet meer in het bonds vraag programma voor héél jammer hoor.

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Wo 19 Mei 2010, 20:37

Leuk weetje misschien, alle vijf de eieren zijn uitgekomen :)
Afbeelding

paintim
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor paintim » Wo 19 Mei 2010, 23:15

Kijk eens na de bioindustrie daar stoppen ze ook van alles in het voer aan extra vitamine en zogenaamde middelen ter voorkoming van ziekte en kijk na het gevolg daarvan!
Willen wij over 10 jaar nog gewone gezonde vogels of willen wij chemishe tijdbommen als vogels ?
Wat ik mij wel eens af vraag zijn wij liefhebbers van vogels of willen wij alleen ter eigen eer en gelorie
Veel prijzen winnen en zoveel mogelijk vogels kweken om de kosten te bestrijden , weet wel dat elke hobby geld kost dus ook onze hobby .
Nu weet ik wel dat ik zelf ook niet vrij uit ga met het geven van kleurstof ,maar ik pleit al jaren dat vogels die duidelijk met onnatuurlijke middelelen opgevoerd zijn punten aftrek krijgen .
Maar niemand wil daaraan en dat is ergens heel jammer , want waar zijn de mooie zalm vogels gebleven die je voeger op tentoonstellingen zag , ze komen zelfs niet meer in het bonds vraag programma voor héél jammer hoor.

Ik kan je wel vertellen,dat de grote kwekers allemaal met leverbeschermers werken.
Je kweekt rode vogels of niet.

paintim
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor paintim » Wo 19 Mei 2010, 23:16

Leuk weetje misschien, alle vijf de eieren zijn uitgekomen :)

Kijk,dat is het betere werk.

Termeer
Dooier
Dooier

Berichtdoor Termeer » Do 20 Mei 2010, 13:54

Ik kan je wel vertellen,dat de grote kwekers allemaal met leverbeschermers werken.
Je kweekt rode vogels of niet.
Antoni ik heb toch ook geschreven dat ik zelf ook rode kleurstof gebruik .
Maar dan mag ik toch wel stellen dat ik het gebruik ervan niet helemaal terecht vind en feitelijk ongezond voor de vogels ?
En de mooie zalm vogels mis die je vroeger véél op tentoonstelingen zag .
oOf mag je nooit eens iets tengoewde probern te veranderen ?