Hevige rui of...?

Esmee
Dooier
Dooier

Hevige rui of...?

Berichtdoor Esmee » Za 30 Jul 2016, 19:58

Dag allen

Ik heb half maart een jonge kanarie gekocht. Ze heeft inmiddels net haar tweede (onbevruchte) leg gehad. Een week of twee geleden zag ik al een aantal veertjes dwarrelen, maar vandaag heeft ze enorm veel veren verloren. Ze heeft ook geen staartveren meer. Is dit werkelijk de rui of moet hier wat anders aan de hand zijn?

Ze eet goed en vliegt op zijn tijd nog gewoon rond in de kamer. Ze baddert wel wat vaker en is vaak druk bezig met haar veren pak. Ik heb gekeken naar luis of zo, maar kan niets vinden. Stokjes in de kooi zijn schoon en in haar nest (er liggen nog twee eieren in) zie ik ook niets bijzonders. Heb het even wat uitgeschut op wit papier en kan niets levendigs vinden.

Ze zit niet bol in een hoekje of zo en reageert verder goed als ik met eten aan kom (vliegt ze naar me toe en landt op mijn arm).

Hieronder een foto van haar. Ik zal straks de oogst aan veren van vandaag plaatsen.

Groet
Esmee
Bijlagen
image.jpeg
Pietje zonder staart
image.jpeg (233.59 KiB) 3928 keer bekeken

Esmee
Dooier
Dooier

Re: Hevige rui of...?

Berichtdoor Esmee » Za 30 Jul 2016, 20:00

En hierbij het aantal veren van 1 dag.
Bijlagen
image.jpeg
Verloren veren op 1 dag
image.jpeg (250.37 KiB) 3927 keer bekeken

Antoine
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor Antoine » Za 30 Jul 2016, 22:28

Ben je zeker dat het een jonge kanarie is?Want in het eerste jaar verliest een kanarie niet de staartveren tijdens de rui voor zover ik weet.

Esmee
Dooier
Dooier

Berichtdoor Esmee » Zo 31 Jul 2016, 09:13

Misschien minder jong dan ik dacht dan. Ze had nog geen V in haar staart en de pootjes waren dunner dan nu en ze leek me jong. Ze was niet geringd (stom, niet op gelet, ze was me zo aan het paaien dit kleine beesie :wink: ) Maar als ze toch wat ouder is, is zo'n hevige rui dan normaal? We hebben ook een mannetje gehad en daarbij verliep het niet zo drastisch.

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Zo 31 Jul 2016, 09:45

Wat krijgt de vogel te eten? Mogelijk heeft de vogel toch behoefte aan wat extra's in het dieet om er wat vlotter doorheen te komen.
Afbeelding

Esmee
Dooier
Dooier

Berichtdoor Esmee » Zo 31 Jul 2016, 10:36

Beaphar XtraVital, zoals onze man ook had. Daarin zit al eivoer. Daarnaast broccoli. Ze is net van het nest af, ligt nu nog 1 ei in, maar sinds enkele dagen ging ze er al bijna niet meer op. Dus het nest ga ik vandaag of morgen helemaal weghalen.msinds gisteren is de rui doorgezet lijkt het. Zal eens kijken voor extra ondersteuning in voer.