Kanarieman met overgewicht

trodat
Dooier
Dooier

Kanarieman met overgewicht

Berichtdoor trodat » Za 10 Jun 2017, 12:47

Beste vrienden,

In mijn volière met kanaries zit er een kanarieman die kampt met overgewicht. Ik zou hem op dieet willen zetten zodat hij terug normaal kan vliegen want dat is nu juist een probleem.
Ipv rond te vliegen huppelt hij bijna constant op de grond (of probeert via het gaas om tot het bovenste gedeelte met zitstokken te geraken).
Hebben jullie tips hieromtrent ? Moet ik dit zo laten of moet ik hem apart in een kooi zetten tot hij wat gewicht kwijt is ? Hoeveel mengeling moet ik hem dan dagelijks geven ?
Alle tips zijn meer dan welkom want dit kan niet gezond zijn voor deze vogel veronderstel ik.

Mvg en bedankt op voorhand

Erwin

Toekan-Toerako
Moderator
Moderator

Re: Kanarieman met overgewicht

Berichtdoor Toekan-Toerako » Zo 11 Jun 2017, 09:29

Voer zo afstemmen dat het schoon op raakt en niets overblijft. Ik weet niet of je hem op de grond voert, maar hem op een hoger gelegen plaats voeren zou in ieder geval verstandig zijn. Verder denk ik dat er weinig aan te doen is dat hij op de grond huppelt (let wel op of overgewicht daadwerkelijk de oorzaak is, het kan ook vice versa werken).
I believe I can fly!!!

-> Download de Tapatalk App voor het Volièreforum! Voor iOS en Android

trodat
Dooier
Dooier

Berichtdoor trodat » Ma 12 Jun 2017, 22:22

Ok dank voor de reactie. Ik ga er dus op letten dat er in de onderste regionen van de voière niet te veel eten staat waar hij aan kan. Dat is al een goed begin... hopelijk verliest hij op die manier al wat gewicht.
Mvg

Toekan-Toerako
Moderator
Moderator

Berichtdoor Toekan-Toerako » Za 17 Jun 2017, 20:40

Laat je het ons weten als het wat beter gaat met 'm? :)
I believe I can fly!!!

-> Download de Tapatalk App voor het Volièreforum! Voor iOS en Android

Anne1993
Dooier
Dooier

Berichtdoor Anne1993 » Za 01 Jul 2017, 10:45

Hallo trodat,

Dit probleem heb ik een keer met een grasparkiet gehad. Misschien inderdaad een week of twee in een losse kooi zetten en de hoeveelheid zaadjes geven die op de pakken zaad vermeld staat. Hielp bij mij heel goed. Wellicht ook trosgierst geven - licht verteerbaar en maakt ze niet zo dik als bijv. voer van Beaphar.

Succes ermee!