Kanarie plukt veren uit, wat te doen?

KanarieBeau
Dooier
Dooier

Kanarie plukt veren uit, wat te doen?

Berichtdoor KanarieBeau » Ma 26 Jun 2017, 18:06

Hallo,

Sinds een aantal weken hebben wij een nieuwe bewoner van onze broedkooi. Het is een oranje/rood mannetje van ongeveer een jaar oud en komt bij een kweker vandaan. Hij heeft de hele dag rood eivoer, krachtvoer, sepia, water en normaal zaad tot zijn beschikking. Ongeveer 2x per week geven wij hem een badje. Hij zit alleen in een kooi omdat zijn vriendinnetje een aantal weken geleden is overleden, toen hij een week bij ons was.

In het begin maakte hij mooie rollers, maar dat doet hij nu ongeveer een week niet meer. Hij plukt veren uit (wij vinden erg veel veren in en rondom zijn kooi) en we denken aan de bovenkant van de vleugel al de roze huid te zien.

Ik heb al even gegoogled, hierbij vond ik dat het mogelijk aan het voer lag of aan luizen. Tegen het laatste hebben wij hem en zijn kooi een aantal dagen geleden ingesprayd met Beaphar Vogelspray 404. Ik vond op internet dat er dan bij zijn veer afwijkende gaatjes of stukjes uit de veer te zien zouden zijn, deze heb ik echter niet gevonden.

Kan iemand mij helpen en vertellen wat ik het beste kan doen? Ligt het aan het voer, aan luizen, verveling of nog iets anders?

Alvast bedankt en een hartelijke groet.

Anne1993
Dooier
Dooier

Re: Kanarie plukt veren uit, wat te doen?

Berichtdoor Anne1993 » Za 01 Jul 2017, 10:44

Hallo Kanariebeau,

Ik ben nieuw op dit forum maar heb jarenlang in een dierenwinkel gewerkt. Dit probleem hoorde ik vaker, maar het kan veel verschillende oorzaken hebben. Als ik jou was, zou ik langs de dierenarts gaan. Het zou kunnen dat je vogel zich verveelt en daarom veren uittrekt, of wat depressief/verdrietig is. Ook zou het een fysieke oorzaak kunnen hebben, inderdaad bijvoorbeeld luizen (kan inderdaad ook in het voer zitten). Voordat je naar de dierenarts gaat, zou ik aanraden de kooi te ontsmetten en goed in te sprayen met de Beaphar vogelspray die je noemt, maar ook het voer te checken op houdbaarheidsdatum. In zaad zie je vaak draden lopen als het niet goed meer is, check dit dus goed.

Mocht dit het allebei niet zijn, dan zou ik echt naar de dierenarts gaan.

Sterkte!

KanarieBeau
Dooier
Dooier

Berichtdoor KanarieBeau » Zo 02 Jul 2017, 20:47

Bedankt voor je reactie!

Is het ook mogelijk dat de vogel vroeg in de rui is gekomen? Ik heb hem de afgelopen dagen namelijk niet zien 'veren trekken', maar er komen nog steeds veertjes bij. Ik las dat de rui normaliter eind juli begint, is het mogelijk dat die begin juli al is begonnen en is dit erg?

Anne1993
Dooier
Dooier

Berichtdoor Anne1993 » Di 04 Jul 2017, 19:14

Geen probleem ;)

De rui kan eerder beginnen, deze kan ook samenhangen met je temperatuur binnen. Het kan dan zeker dat je vogel wat kan trekken aan de veren en gewoon kriebelt omdat hij jeuk heeft. Echter is het hard trekken aan veren zodat ze eruit vallen, niet gebruikelijk. Meestal is het echt kriebelen of zachtjes de veren eruit pakken.

Alles staat en valt bij hoe jij je vogel observeert. Je kent deze vogel wellicht nog niet zo goed omdat je hem pas een paar weken hebt, maar als je ervaring hebt met vogels kun je ongetwijfeld zien hoe dit vogeltje eraan toe is. Als je weinig ervaring hebt met vogels, zou ik je zeker aanraden om naar de dierenarts te gaan indien je vogel over een week nog veren trekt. Als je vogels wel langer houdt, zou ik je aanraden over 2 weken echt naar een dierenarts te gaan als het gedrag doorzet, tenzij je eerder opmerkt dat er iets niet klopt.

Vogels hebben soms tijden waarin ze gekke dingen doen of een beetje van slag zijn, bijvoorbeeld door een griepje of een verkoudheid. Mijn vogels waren dan ook weleens erg onrustig. Vertrouw op je gevoel, maar wacht in het geval van veren trekken niet langer dan 2 weken voordat je naar een dierenarts gaat om te laten testen op luizen etc.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, anders hoor ik het wel!