De zebravink

Kenzo
Uilskuiken
Uilskuiken

De zebravink

Berichtdoor Kenzo » Di 07 Okt 2008, 18:42

Algemeen
De zebravink komt oorspronkelijk uit Australië en is ongeveer 10-12 groot. In Australië kwamen ze het meest voor in de grassavannes.
Ze hebben niet veel vocht nodig waardoor ze dus in droge streken makkelijk kunnen overleven.
Het verschil tussen man en vrouw is zeer makkelijk te zien, de mannetjes bezitten ene wangvlek.
Zebravinkjes nemen ook zeer graag een badje, dus meerdere keren per week ene laag schoteltje in de volière zetten zal ze zeer tevreden maken.

Karakter
Zebravinken zijn lieve, kleine vogeltjes die zeer vreedzaam zijn, zowel met soortgenoten als met andere vogels. Deze vogeltjes zijn echt beginnersvogeltjes, ook voor beginnende kwekers zijn ze ideaal om een eerste nestje mee te maken aangezien zebravinken zeer goed broeden en hun jongen zeer goed verzorgen.
De zang stelt niet zoveel voor, dat wil niet zeggen dat ze lelijk 'zingen', maar het is ene gewoon ééntonig geluidje.

Huisvesting
Voor een koppeltje is 60x40x30 het minimum, maar hoe groter hoe beter.
Zebravinken houden van planten en takken, dus gras op de bodem van de volière en 1 of meerdere struiken zullen ze heel erg waarderen.
Heb je ene kamerkooi, dan kan je er wat takken in hangen/zetten, je zult dan zien dat ze niet meer op hun zitstokken zullen zitten, maar enkel en alleen maar nog op de takken.

Voeding
Een zaadmengsel voor tropische vogels of exoten met afwisselend eivoer en insectenvoer/insectenpattée. Onkruid, grassen, groenvoer, fruit en trosgierst hebben ze ook zeer graag en mag dus niet ontbreken op hun menu. Grit en vers water dient altijd ter beschikking te zijn.

Kweek
De ideale maat voor een kweekkooi is 50x50x50 (groter mag natuurlijk ook)
Het nestkastje mag open, halfopen of gesloten zijn, het maakt hun niet uit, wel moet het 10à15x10à15x10à15 groot zijn.
Al gauw zullen ze beginnen met de bouw van hun nest, daravoor gebruiken ze graag twijgjes, hooi en kokosvezel.
Het popje legt dan elke dag een eitje, in het totaal 4-6. De eitjes zijn heel lichtgroen gekleurd en worden 13-14 dagen bebroed. Het popje begint meestal te broeden na de leg van het 3de eitje.
Het popje en mannetje broeden afwisselend, ze lossen elkaar om de 1à2 uur af. Voor, tijdens en na de kweek is eivoer noodzakelijk.
De jongen zijn rooskleurig en met witte dons bedekt. De jongen worden 6 dagen warm gehouden door de ouders. Na 1 week hebben ze een zwarte kleur.
Op een leeftijd van 3 weken vliegen de jongen uit. Ze worden dan nog 2 weken door de ouders gevoerd. Na 5 weken zijn de jongen zelfstandig.
Een kweekstel dient niet meer dan 2-3 legsel per jaar groot te brengen en er mag ten vroegste gekweekt worden op een leeftijd van 10 maand.

Artikel geschreven door: Kenzo
Laatst gewijzigd door Kenzo op Wo 08 Okt 2008, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

rik van der smissen
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Re: De zebravink( momentele nog zonder foto's)

Berichtdoor rik van der smissen » Di 07 Okt 2008, 20:25

ziehier een foto van de zebravink (of meerdere zebravinken :wink: ) genomen in Parc Paradisio

Afbeelding
Bezoek eens mijn website
http://www.everyoneweb.com/birdierik/

Innerlife
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor Innerlife » Di 07 Okt 2008, 20:57

Geweldig toch zo'n kolonie zebravinken! Daar zou ik uren kunnen naar kijken.

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » Di 07 Okt 2008, 22:01

Dat ziet er inderdaad grappig uit :)
Mooie beschrijving ook trouwens.

Innerlife
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor Innerlife » Di 07 Okt 2008, 23:18

De beschrijving is leuk en ik vind het tof dat je vrijwillig het initiatief neemt om een woordje te plaatsen over de zebravink. Toch heb ik enkele aanvullingen. Laat dit geen afbraak zijn maar een eigen mening die ik er graag aan toevoeg om de zebravink vanuit een andere hoek te bekijken.
Het verschil tussen man en vrouw is zeer makkelijk te zien, de mannetjes bezitten ene wangvlek.
Jammergenoeg gaat dit niet langer op, gezien de diversiteit in nieuwe kleurslagen en hun combinaties. Enkel voor de doodgewone "petshop" zebravink kunnen we deze opmerking als correct beschouwen.

Zebravinken zijn lieve, kleine vogeltjes die zeer vreedzaam zijn, zowel met soortgenoten als met andere vogels. Deze vogeltjes zijn echt beginnersvogeltjes
Toch zou ik niet aanraden om zebravinken te houden in een huisvesting waarbij je kweekresultaat beoogt met andere vogelsoorten. Zebravinken deinzen er niet voor terug om nesten van allerlei Australische en Afrikaanse prachtvinken te kapen. Ook kanaries zijn niet veilig.
De zebravink is misschien wel één van de makkelijkste, maar tegelijk ook één van de moeilijkste vogelsoorten die men kan kweken. Het is maar waar men het accent legt: petshop en geen selectie, of TT vogels op selectie.

Dit zijn natuurlijk enkel aanvullingen, het enige waar ik wél mijn bedenkingen bij heb is dit:
en er mag ten vroegste gekweekt worden op een leeftijd van 10 maand.
Hoezo? waarom dan? :)

Kenzo
Uilskuiken
Uilskuiken

Berichtdoor Kenzo » Wo 08 Okt 2008, 15:57

Zebravinken zijn lieve, kleine vogeltjes die zeer vreedzaam zijn, zowel met soortgenoten als met andere vogels. Deze vogeltjes zijn echt beginnersvogeltjes
Hier zij ik niets over kweken, bedoelde hier dus mee gewoon om in een kooi/volière te houden dus zonder te kweken :) kon idd duidelijker :)

En dat is toch bij veel tropische vogeltjes dat je het best niet kweekt voor ze 10 maand zijn, beter is zelf pas als ze 1 jaar zijn, toch? Ik dacht het zo al veel gelezen te hebben...

Innerlife
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor Innerlife » Wo 08 Okt 2008, 16:42

Ja begrijp ik, maar dat kweken bepalen de vogels natuurlijk zelf :P "zonder te kweken" ligt dus vrij moeilijk, tenzij je enkel mannen/enkel poppen zitten hebt.
En dat is toch bij veel tropische vogeltjes dat je het best niet kweekt voor ze 10 maand zijn, beter is zelf pas als ze 1 jaar zijn, toch? Ik dacht het zo al veel gelezen te hebben...
Daar doelde ik dus op. Iedereen leest het en vertelt/typt het maar verder. De argumentatie blijft echter volledig afwezig? Helaas! :)

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » Wo 08 Okt 2008, 17:01

Ik heb hem trouwens ff toegevoegd aan de Index van beschrijvingen vinken en overige tropen.
En er staat in je titel zonder foto's maar er staat nu toch een mooie foto in :D