Advies graag. Kakariki's hebben eieren gelegd zonder broedblok.

Avery
Dooier
Dooier

Advies graag. Kakariki's hebben eieren gelegd zonder broedblok.

Berichtdoor Avery » Za 18 Nov 2017, 14:17

Hallo allemaal,
Mijn kakariki's (man 6 jaar en pop 1,5 jaar) hebben 3 eieren gelegd zonder broedblok, ik wilde eigenlijk ook helemaal niet dat ze eieren gingen leggen. Dus ik weet helemaal niks van broeden of kweken, volgens mij is dit de 1e keer dat ze eieren gelegd heeft van wat ik gezien heb. Deze eieren liggen in een kuiltje kranten snippers op de bodem van de kooi. Moet ik ze verplaatsen? Kan ik ze aanraken of stoot het paar ze dan af? S'nachts zit ze niet op de eieren, is dit een probleem? Zijn ze wel bevrucht? Heeft ze iets extra's nodig (misschien voer of rust?). Ik weet er niks van af, kunnen jullie me helpen?

M.v.g
A.

Toekan-Toerako
Moderator
Moderator

Re: Advies graag. Kakariki's hebben eieren gelegd zonder broedblok.

Berichtdoor Toekan-Toerako » Ma 20 Nov 2017, 20:14

Allereerst: geen paniek :) Als je een koppeltje vogels hebt kan je ze bijna niet tegenhouden van eieren leggen. Het is nou eenmaal een natuurlijk iets! Voor mama vogel is eivoer nodig, eigenlijk moeten ze dat altijd hebben tijdens de rui en het broedseizoen. Zie https://voliere-info.nl/eivoer/ voor alle info daarover.
Ik kan natuurlijk niet ruiken of de eieren vruchtbaar zijn, maar als de ouders 's nachts er niet op broeden is de kans klein dat je jonge vogeltjes zal zien. Je kan ze gewoon laten liggen (misschien wat extra nestmateriaal verschaffen). Verschoon de kooi voorlopig niet en ik zou de eieren ook maar gewoon met rust laten. Als de eieren 25 dagen nadat ze gelegd zijn nog niet zijn uitgekomen, kan je ze weggooien en dan wordt alles weer als vanouds. Dan wordt 't 'm niet meer. Ik zou wel voortaan een broedblok ophangen, anders kunnen ze de eieren gaan 'ophouden' en dat wil je echt niet hebben.

Hopelijk heb je er iets aan!

-Jop
I believe I can fly!!!

-> Download de Tapatalk App voor het Volièreforum! Voor iOS en Android