Japanse nachtegaal

frans

Japanse nachtegaal

Berichtdoor frans » Do 23 Nov 2006, 21:29

Taxonomische indeling
Rijk: Animalia (Dieren)
Stam: Chordata (Chordadieren)
Klasse: Aves (Vogels)
Orde: Passeriformes (Zangvogels)
Familie: Timaliidae ( Timalia’s)
Geslacht: Leiothrix

Afbeelding

Close up van vleugelDe Japanse nachtegaal ook wel Chinese nachtegaal of (Leiothrix lutea) genoemd, is een opvallend mooi en goed zingend vogeltje behorend tot de familie van de Timalia’s (Timaliidae). Zijn herkomst is: van de Himalaya tot Zuid- China en in het zuiden tot Thailand.

Uiterlijk
Het is een kleurige zangvogel, zijn voorhoofd is geel, de keel is lichtgeel, borst is oranje-rood en zijn snaveltje is rood. Zijn buik is olijfgroen, bovenzijde is grijs- olijfgroen De vleugels hebben een oranje band. De staart is gevorkt en glanzend zwart. De totale lengte van de Japanse nachtegaal meet van kop tot staart 15 centimeter. Het is een door vele kwekers zeer geliefde vogel met een mooie zang.

Verzorging
Deze vogels moeten paarsgewijs gehouden worden, en kunnen ook in gevangenschap tot broeden komen. Het grootbrengen van de jongen geeft echter in gevangenschap grote problemen. Ze blijken toch bepaalde voedingsstoffen te kort te komen waardoor ze niet overleven. Het gevolg hiervan is dat na het importverbod de prijzen van de Japanse nachtegaal omhoog vlogen tot wel 150-175 euro per stuk, terwijl deze vroeger toen ze nog werden geïmporteerd een waarde hadden van 15-20 gulden. Nu worden ze ook weer geïmporteerd en kosten ze ongeveer 75 euro. Als men ze in een buitenvolière wil houden, is een veiligheidssluis dus geen overbodige luxe.

Het menu bestaat uit universeel zaad, milletzaad, meelwormen, groenvoer.

zourky
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Re: japanse nachtegaal

Berichtdoor zourky » Di 11 Mar 2008, 20:12

Met japanse nachtegalen heb ik al geluk gehad maar ook tegenslag,alle vogels zitten in een gemeenschaps voliere,en ieder jaar maken ze drie nesten met drie eieren,dat broeden en groot brengen van de jongen loopt vlot heel vlot zelfs,maar het weer als dat niet mee zit wordt het een flop.De jongen doen zoals merels na twee weken springen ze uit het nest maar kunnen noch niet vliegen,en koude en natte dagen en nachten,dan kunt ge het vergeten.In 2001 had ik eens geluk warm en ook de nachten waren warm,een nestje van drie en opgegroeid zonder probleem.NU heb ik een koppel apart gezet waar de voliere overdekt is en aan één kant dicht,dus ook uit de wind nu maar afwachten ik zal jullie zeker op hoogte houden.
groetjes zourky
" Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

zourky
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor zourky » Ma 28 Jul 2008, 09:56

Het ziet er uit dat ik er twee ga bij hebben,verleden week geringd,en hopelijk wordt het niet te koud want dat is erg bij nachtegalen,ze springen het nest uit maar vliegen kunnen ze nog niet,ze doen juist zoals merels die zitten ook de eerste dagen op de grond,als het dan warm is komen ze er door,is het koud s'nachts hun buikje is nog niet bepluimd zij koelen te veel af met als gevolg de dood ik ben benieuwd, had ze vroeger al apart gezet in een voliere 5X5 met struiken maar ze zaten er al een maand en niets van een nest,precies was het zo dat ze terug verlangde om in de grote voliere te zitten,heb ze maar terug gezet,en twee dagen later zag ik ze vliegen met cocosvezels,ik moet wel zeggen in hun vorig nest, waren de eieren stuk ook van de diamand duifjes,appel vink,kanaries wie deed dat? Alle grotere vogels had ik apart gezet met de spreeuwen(behalve amethist spreeuw maar ook niets)de wida's ook er bij,naar het schijnt roven zij ook eieren.Mijn goudvinken zaten apart en die hebben drie jongen die nu rond vliegen met de ouders.De merels hun jongen vliegen ook uit ze zijn geringd en die laat ik vrij,dat is de derde maal dit jaar,en die eieren daar gebeurd niets mee,ik denk dat merels hun nest beter verdedigen,boven op de voliere staat een doos met grote gaten met insecten etersvoer,de jonge
van vorige nesten weten nog wat er in zit,zolang ze blijven komen zal er eten staan
Ik ga stoppen want ik was begonnen over nachtegalen en eindig met merels
groeten Richard
" Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Ma 28 Jul 2008, 13:07

leuk dat het nu wel goed gaat :wink:
Afbeelding

zourky
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor zourky » Zo 03 Aug 2008, 11:59

En ja mijn twee nieuwe jongen van nachtegalen vliegen uit dank zij het goede warme weer,mocht het nu koud geweest zijn s'nachts,dan waren ze weer om zeep,gisteren was ik levende meelwormen
gaan halen,en ik vertelde het van mijn nachtegalen,aanstonds kwam de vraag of ik ze niet wilde verkopen,en je kunt denken wat ik daar op antwoorde(spijtig maar al wat thuis geboren word
blijft ook thuis,de voliere is groot genoeg ,voor mij mogen er twintig inzitten,ik weet hoe moeilijk het is om jongen groot te krijgen groot krijgen is niets ,maar het weer moet mee zitten.
Nog een goede Zondag voor u allen
Richard

Ton
Bevrucht eitje
Bevrucht eitje

Berichtdoor Ton » Zo 03 Aug 2008, 12:48

Allereerst gefeliciteerd met dit prachtige resultaat!
Nachtegalen staan bekend als eierrovers bij andere vogels helaas.
Kweken met meerdere koppels in een vlucht, hoe groot ook, is voor zover ik weet nog nooit iemand gelukt, kun je niet een deel afschermen voor het kweekkoppel?

zourky
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor zourky » Zo 03 Aug 2008, 13:51

Beste Tom,bedankt voor uw bericht,die zelfde nachtegalen had ik eerder al apart gezet in een 4x4 voliere(geen wagen)een ganse maand hebben ze er gezeten zonder enig nest,ik heb ze achteraf
terug in de grote voliere gezet en twee dagen later vlogen ze rond met cocos vezels.Ik heb jaren geleden ook eens drie eieren ,drie jongen en volwassen geworden zonder moeielijkheden,het weer en temperatuur is van groot belang,toen zaten alle vogels in de zelfde voliere.Ik heb mij nooit toegelegd op kweken,omdat ik het liever heb bij een gezelsschaps voliere dus alles bij elkaar.
Mijn goudvinken daar waren ook de eieren weg,die heb ik apart gezet,ik had alle groter vogels
apart de grijsflank gaailijsters (want dat zijn schelmen)de purper glansspreeuwen,en oever
mainas,en nog achteraf eieren gestolen uit nesten,dan maar de spreeuweeuwen er ook uit en de widas, die verdenk ik nog het meest van al,de goudvinken die hadden ondertussen drie jongen
die ik gisteren heb laten vliegen met de ouders ook terug in de grote voliere,ik had de jongen gepakt om ze nog een gekleurd plastiek ringske aan te doen,de man vloog ze ook achterna,maar de pop zag ik niet,ik werd al ongerust,maar madam zat terug in haar nest en had al drie eieren
ik heb dan maar de deur van hun kleine voliere naar de grote laten open staan,wie weet komt het ook nog goed.Volgend jaar ga ik het terug zo doen,maar dan mijn drie soorten spreeuwen er bij laten ,die gaan mischien ook gemakkelijker kweeken,zo we leven weer op hoop
nog groetjes Richard

frans

Berichtdoor frans » Ma 04 Aug 2008, 08:24

Is zekers een pracht van een resultaat zourky :wink: