Japanse nachtegaal 1-1???????

leila
Bevrucht eitje
Bevrucht eitje

Re: Japanse nachtegaal 1-1???????

Berichtdoor leila » Vr 21 Mar 2008, 19:48

hallo fedor
volgens mij is het een koppel maar wel andersom dan de foto aangeeft,het zwart op de staart is breder dan bij de man.
ook is de kleur minder intesief als bij de man,ik zou alleen oppassen met levend voer geven als ze nog niet zitten te broeden,pas geven als je jonge vogels hebt en van te voren af en toe een buffallo wormpje of iets dergelijks.
samen met de goudvinken in zo,n grote vlucht zou goed kunnen ,alleen je weet nog niet wat voor stel je hebt daar bedoel ik mee,je heb er bij dat zijn echte nestrovers die eten echtalle eieren op ik heb wel meegemaakt dat ze zelfs uit dichte netskastjes de eitjes roofden.
dit hoeft niet altijd zo te zijn,het ligt er net aan hoeveel insecten levede dan krijgen ze.
de licht vogel waar over gepraat word is een bruine of isabel die jaren geleden bij siem,van,t hart tussen de import zat nooit meer iets van gehoord of gezien.
het geluid dat ze maken zegd gelijk alles over het geslacht,de man heeft een mooie zang net zo iets als een europese nachtegaal,de pop roept alleen korte schelle tonen achter elkaar
zoiets als tuetuetue.moeilijk hoor geluid beschrijven.
groeten van wim uit leerdam en succes met de kweek heb ze ongeveer 18 jaar geleden gekweekt met veel levend voer toendertijd. :lol: :mrgreen:

Dreampje
Bevrucht eitje
Bevrucht eitje

Berichtdoor Dreampje » Vr 21 Mar 2008, 22:23

Hoihoi,

Ik heb een nachtegaal man gehad en die was grijs, net als bij jou de man. Die van mij floot in het begin ook niet, volgens mij lag dat aan de leeftijd van het vogeltje, maar dat weet ik niet zeker meer.

Maar ik weet wel dat die man heel mooi kon fluiten, hele riedels aan elkaar.

hoop dat je er iets aan hebt!

Groetjes, Dreampje
Afbeelding

Fedor(2)
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Fedor(2) » Za 22 Mar 2008, 09:42

Hoi bedankt voor de reacties, had hier al een tijdje niet meer gekeken. Helaas is er inmiddels een hoop gebeurd. De (vermoedelijk) pop werd ziek en daarom apart gezet. Nu werd wel duidelijk dat het een koppel betrof (of 2 mannen). De man (toch de grijze) zette het op een fluiten zoals ik nog nooit gehoord had. De zieke vogel floot niet terug, maar was dan ook echt ziek. Nu weet ik wel dat ik in ieder geval een man heb.

Later na een bezoek en behandeling en nacht bij de dierenarts is de (vermoedelijk) pop overleden. Helaas voor de vogel en een duur grapje.
Na contact te hebben opgenomen met de vorige eigenaar en een gesperkje te hebben gehad kon ik een gesexte pop kopen voor 100 euro met ring en certificaat.
Nu weet ik dus zeker dat ik een koppel heb alleen even afwachten of ze elkaar wel mogen.

Door het hele verhaal ben ik er trouwens ook achter gekomen dat een jap. nachtegaal geringd moet zijn of dat je een oorsprongsverklaring moet hebben. En dat is geen briefje van "hij komt van mij". Dit komt omdat de vogels op de Citeslijst B staan. Weer wat geleerd. Nu zal er weinig controle op zijn want ik zie bijna alleen maar ongeringde en dat daar nu allemaal verklaringen bij zitten? Maar goed de wet is duidelijk.

Ik zal een foto plaatsen van de nieuwe pop. Groeten.

Fedor(2)
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Fedor(2) » Za 22 Mar 2008, 09:57

Is nog wat onrustig mooiere foto komt nog wel een keer.
Afbeelding

frans

Berichtdoor frans » Za 22 Mar 2008, 10:16

mooi vogeltje hoor, trouwens ik wist het ook niet dat deze al op een cites lijst stond.

fam:Bakker
Dooier
Dooier

Berichtdoor fam:Bakker » Za 01 Nov 2008, 10:11

Als je de vogels vast heb en je kijkt aan de onderkant van de staart dan zie je een zwarte rand lopen aan de buiten zijde ,,bij de pop is deze rand veel minder dan bij de man.
hou de vogels dus naast elkaar en kijk naar die rand.
als je dus een duidelijk verschil ziet zit je voor 90% goed maar inderdaad door dna krijg je 100% zekerheid.

je kan even hier kijken daar staat een hoop info op.

http://home.hccnet.nl/h.rens/speciaalcl ... egaal.html