Japanse nachtegaal 1-1???????

Fedor(2)
Krielkip
Krielkip

Japanse nachtegaal 1-1???????

Berichtdoor Fedor(2) » Za 22 Dec 2007, 13:27

Nu heb ik twee nachtegalen. Er zijn duidelijke verschillen. Maar of dit ook het geslacht bepaald?

Zie hier de nachtegaal gekocht als pop. Heeft een duidelijk gelere onderkant en de snavel is roder van kleur.
Afbeelding

Hier de nachtegaal gekocht als man. Hij heeft een grijzere onderzijde en een lichtere snavel.
Afbeelding

Nu de staarten
Pop
Afbeelding
Man
Afbeelding

Weet iemand mij te vertellen hoe dit zit?

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Za 22 Dec 2007, 13:45

durf er geen zinnig woord over te zeggen , temeer omdat er ook een enigzins blekere versie is van de japanse nachtegaal, deze komt welliswaar veel minder voor dan de "gewone", maar de kleur opzich geeft dus geen 100% zekerheid.

wil je echt zekerheid , dan zal een dna test uitkomst moeten bieden, of gewoon wachten op de, al dan niet aanwezige, zang van de man, hoewel dat een mogelijk slecht zingende man op zich dan ook weer verwarring kan geven
Afbeelding

naruch
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor naruch » Za 22 Dec 2007, 16:22

denk dat je 2 verschillende soorten hebt gekocht waarom, omdat de japanse nachtegaal alleen uit elkaar is te houden door dna test ook voor de echte kweker van deze vogels.

hier een link naar een stuk over de japanse nachtegaal even naar beneden scrollen.

http://vogels.bossels.com/vogelland.php ... 21&bird=19

Neophema Plaza
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor Neophema Plaza » Za 22 Dec 2007, 19:13

Wat goed werkt is de vogels gescheiden huisvesten.
Een pop kan slechts een toon produceren en reageerd vaak op de roep van de man.
Deze ene toon herhaalt zij dan een keer of 3, 4.
De man zal echter zingen, dus meerdere noten achter elkaar produceren.

Toen ik mijn pop ging kopen stonden ze ook gescheiden gehuisvest in TT kooien. De pop pikte ik er direct uit!

Als ik afga op de staarttekening zou ik zeggen dat de geslachten juist andersom zijn. Je man lijkt me een pop, je pop lijkt me een man.

Fedor(2)
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Fedor(2) » Zo 23 Dec 2007, 13:41

Bedankt voor de reacties. DNA vind ik niks, bijna mishandeling. Ik heb de vogels nu ook al bij elkaar en wil ze de rust gunnen. Samen gaat prima en de goudvinken lijkt het alemaal niets uit te maken. Ik kijk wel hoe het gaat uitpakken.

Ik heb nog wel geprobeerd om te luisteren. Ik heb een opname van een europese nachtegaal laten horen. Hier reageren ze echter alleen op door nieuwschierig heen en weer te wippen. geen geluidje niks.

Nu ga ik even op zoek naar het geluid van een japanse. Wie weet reageren ze hier wel op.

naruch
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor naruch » Zo 23 Dec 2007, 13:54

samen met de goudvinken is nu geen probleem, maar in het broedseizoen is dat anders, je/u bent er nu vaak genoeg tegen gewaarschuwd door mij en anderen, ik doe het niet meer, want naar uw mening gaat dit wel met uw vogels, ik geloof u :roll:

Kingfisher
Krielkip
Krielkip

japanse nachtegaal

Berichtdoor Kingfisher » Zo 23 Dec 2007, 19:12

samen met de goudvinken is nu geen probleem, maar in het broedseizoen is dat anders, je/u bent er nu vaak genoeg tegen gewaarschuwd door mij en anderen, ik doe het niet meer, want naar uw mening gaat dit wel met uw vogels, ik geloof u :roll:

Ben het met je eens Naruch,het kan lang goed gaan maar het is alleen wachten wanneer, want dat het gebeurt is zeker.
Of de jappen slopen het nest van de goudvinken of je krijgt oorlog en doden gaan er dan zeker vallen,jongen al dan niet oude vogels,spreek uit ervaring.
Wie niet luisteren wil moet voelen maar wel zijn de vogels de dupe.
Sorry dat ik het zo stel maar dat is mijn mening wat fedor er meedoet is.
zijn zaak.
Mvg, kingfisher

Fedor(2)
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Fedor(2) » Ma 24 Dec 2007, 00:00

Beste vogelliefhebbers bedankt voor jullie bezorgdheid. Ik had dit onderwerp alleen gestart om er achter te komen of ik een koppeltje in mijn bezit had.
Ik neem aan dat alle vogeliefhebbers het beste voor hun vogels willen. Dat is wel mijn insteek in ieder geval. Mocht het zo zijn dat de goudvinken of nachtegalen elkaar in de weg zitten tijdens het broedseizoen zet ik ze gewoon apart. Ik vind dit allebei gewoon mooie vogels.
We praten over 4 vogels in een totale dicht beplante voliere van 9 x 2 x 2. Waarschijnlijk hebben jullie wel gelijk maar ik zal het niet zover laten komen als beschreven.
Ik wil graag van anderen leren, en daar is dit forum ideaal voor, maar ga mijn eigen weg. Met hulp van anderen is dit alleen makkelijker begaanbaar. 8)

naruch
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor naruch » Ma 24 Dec 2007, 03:20

op een ander forum gelezen:

iedereen is baas op zijn eigen hok.

en daar ben ik het mee eens

Fedor(2)
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Fedor(2) » Vr 28 Dec 2007, 08:32

De nachtegalen hoor je totaal niet. Heel af en toe in een gekke bui wat wat ggtrrrr.
Zou het dan toch een koppel zijn? :roll:

naruch
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor naruch » Vr 28 Dec 2007, 08:46

of 2 poppen :?:

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Vr 28 Dec 2007, 12:21

De nachtegalen hoor je totaal niet. Heel af en toe in een gekke bui wat wat ggtrrrr.
Zou het dan toch een koppel zijn? :roll:

mm je hebt ze nu nog geen week , zou ze eerst nog even wat laten wennen aan elkaar en aan hun nieuwe omgeving, als ze zich eenmaal thuisvoelen kan het zomaar ineens zijn dat de man wel gaat fluiten :wink:
Afbeelding

Fedor(2)
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Fedor(2) » Vr 28 Dec 2007, 18:03

Ja klopt het is wat kort maar ze zijn al zo vrij. Als ik de hut binnenkom gaan ze al laag tegen het gaas hangen om aan te geven dat ze een bad willen. Ook met voeren komen ze al dichtbij. En als je zag hoe ze waren bij het aanschaffen. Echt grappig.

benno en gonda
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor benno en gonda » Zo 30 Dec 2007, 22:06

Ik raad aan , dna testen via bv Gendika op veren dna

Man ?? en Pop ?? even uitvangen , twee borstveertjes trekken en per vogel appart opsturen
99,9 % zekerheid binnen 5 werkdagen

Ik heb dit vroeger vaker gedaan met papegaaien ( jaja vroeger volop gekweekt alsook valkparkieten )

Vogels hebben er echt geen last van en jij / u hebt zekerheid van een koppel .

Maar zoals naruch ( Rudy ) schreef iedereen is baas op zijn eigen hok,
Benno en Gonda

Fedor(2)
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor Fedor(2) » Ma 31 Dec 2007, 17:57

Dat gaat mij persoonlijk wat te ver. Ik zie het wel dit seizoen. Bedankt voor het meedenken :!: