japanse nachtegalen

kindai
Dooier
Dooier

japanse nachtegalen

Berichtdoor kindai » Za 27 Mar 2010, 22:11

ben hier nieuw op het forum. :oops:
maar ik heb gelijk een vraag,maarja dan ben ik hier aan het juiste adres denk ik. :lol:
wat is een beetje de grote dat een kooi moet zijn voor daar een koppeltje japanse nachtegalen in te houden.
alvast mijn dank voor jullie antwoorden. :roll:

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Re: japanse nachtegalen

Berichtdoor JohanPG » Za 27 Mar 2010, 22:27

Exacte maten heb ik niet voor je, maar misschien heb je hier wat aan:
Huisvesting:
Japanse nachtegalen houden van beweging, daarom moeten ze ruim worden gehuisvest.
Kooi:
houd zoveel mogelijk grotere maten aan. Als de kooi te klein is, krijgen de vogels de neiging steeds dezelfde bewegingen te maken. Daarnaast moeten Japanse nachtegalen minstens een uur per dag vrij door de kamer kunnen vliegen.
Als alle vogels die in onderhout leven houden ze zich hoofdzakelijk op in de onderste helft van de kamer (tussen stoel- en tafelpoten), ze zitten ook graag op vensterbanken en bloemenplanken. Kamervoliere:
die is voor de Japanse nachtegalen beter geschikt dan de kooi, want hij biedt meer bewegingsruimte. Buitenvoliere: moet dicht worden beplant.
Afbeelding

frans

Berichtdoor frans » Zo 28 Mar 2010, 01:09

Nou huiskamer vogels zijn het eigenlijk niet en kooien kun je beter maar vergeten en zeker omdat deze soorten niet meer ingevoerd worden op een legale manier.
Gewoon een zo groot mogelijke voliere met veel beplanting, en dan geen eentje van een meter of twee bij één bij één. Nee deze mag zeker minimaal een keer zo groot en liever nog groter om redelijk succesvol te kunnen kweken. Laat deze soort zeker niet wegkwijnen in broedkooien zoals veel met grasparkieten, kanarie's, neophema's word gedaan, dit zou zeer zonden zijn en nog iets, het is absoluut geen beginnersvogel.

Reijer
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Reijer » Zo 28 Mar 2010, 09:31

helemaal met Frans eens , een zeer ruime kooi met veel beplanting waar ze volop kunnen vliegen en insecten vangen, vergis je niet welke snelheden japanse nachtegalen halen tijdens het vliegen, in een te kleine ruimte is doodvliegen dan niet ondenkbaar
Afbeelding

kindai
Dooier
Dooier

Berichtdoor kindai » Zo 28 Mar 2010, 14:02

dus een echte volaire vogel.

kindai
Dooier
Dooier

Berichtdoor kindai » Zo 28 Mar 2010, 20:22

in een kooi van 3 meter lang en 2 meter hoog en 80 cm diep zou dit kunnen als deze goed is aangeplant.
en zou er dan eventueel nog een koppel van iets anders bijkunnen zoja wat dan het beste.

Dave
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor Dave » Zo 28 Mar 2010, 22:14

ik zou hier alleen een koppel nachtegalen in doen in het begin.
later kan je misschien een andere insecteneter erbij doen.
de nachtegaal is niet echt een gemakkelijke vogel om mee te kweken.

pruimkopparkiet
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor pruimkopparkiet » Zo 09 Mei 2010, 18:53

ik zou graag ook een koppel japanse nachtgaalen aanschaffen, maar dan niet per se om te kweken maar gewoon omdat het hele mooie vogels zijn.
is het moeilijk om ze te houden?
alle informatie is welkom!
alvast bedankt!

met vriendelijke groeten,
Jasper van der Wal
met vriendelijke groet jasper

we zijn bezig met de bouwtekeningen van de voliere.
de buitenvoliere word 2m lang en 1m breed
de binnenhok word 2mx1.20m breed
en de binnenvoliere word 0.60x1.20m

JohanPG
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor JohanPG » Zo 09 Mei 2010, 19:37

Ik heb geen verstand van Japanse Nachtegalen, maar ik heb wel even wat voor je opgezocht Jasper.

Code: Selecteer alles

Karakter: Japanse nachtegalen kunnen buiten het kweekseizoen gehouden worden met andere vogels. Tijdens het kweekseizoen willen ze wel eens de eieren en pasgeboren jongen van andere vogels roven en op eten. Omgevingstemperatuur: Japanse nachtegalen kunnen in een volière met een vorst- en tochtvrij nachtverblijf overwinteren. Indien de volière op een beschutte plaats staat en dicht begroeid is, is een vorstvrij nachthok niet eens echt noodzakelijk. Voeding: Japanse nachtegalen zijn insecteneters dus zal hier met de voeding rekening mee gehouden moeten worden. Als basis kan een goed universeelvoer cq insectenpatè verstrekt worden. Meng door dit basisvoer nog wat hard gekookt ei en doe hier tevens per dag een theelepel (verse of diepvries) miereneieren door heen. Wanneer wordt uitgegaan van één paartje dan dient de dagelijkse voeding verder nog aangevuld te worden met allerlei andere levende insecten/larven zoals spinnen, krekels, sprinkhanen, buffalowormpjes, meelwormen, torren e.d. Ook bessen en andere soorten fruit worden wel door de vogels geaccepteerd.[i][/i]
Afbeelding

pruimkopparkiet
Krielkip
Krielkip

Berichtdoor pruimkopparkiet » Zo 09 Mei 2010, 19:50

oke dank u wel!
zo te lezen moeten ze een zeer uitgebreid voedselpakket hebben.
eerst even kijken of hiet in de buurt een winkel is waar ze diepvries insecten verkopen :wink:
ik denk dat ik wel weet waar ik dat kan vinden
nogmaals bedankt voor de info!

met vriendelijke groeten,
Jasper van der wal :P
met vriendelijke groet jasper

we zijn bezig met de bouwtekeningen van de voliere.
de buitenvoliere word 2m lang en 1m breed
de binnenhok word 2mx1.20m breed
en de binnenvoliere word 0.60x1.20m