Bouw nieuwe verwarmde & verlichte buiten volière, vraag voor tips!

Wouter
Dooier
Dooier

Bouw nieuwe verwarmde & verlichte buiten volière, vraag voor tips!

Berichtdoor Wouter » Wo 14 Aug 2019, 13:50

Hallo Allemaal,

Hier mijn eerste bericht op dit Forum. Ik ben 2 weken geleden begonnen aan de bouw van mijn eerste volière. Aangezien ik nieuw ben met deze hobby apprecieer ik alle tips en tricks.

Afmetingen Voliere
lengte 2,60 meter
Breedte 2 meter
Hoogte 2,20 meter

Nachthok
breed 1,90 meter
diep 60 cm
hoog 1,20 meter
Verwarmt met vorstbeschermer instelbaar 5-30 graden
Nachtverlichting op sensor, gaat branden wanneer donker wordt.

Geplande vogels:
Momenteel heb ik reeds een aantal vogels aangeschaft deze zitten binnen in tijdelijke kooien. (80X45X65cm)
- 2 koppels Gouldamadines (komen uit koudkweek)
- 1 koppel Kanaries
- 1 koppel Chinese dwergkwartels
Ik ben van plan om hier nog bij te plaatsen
- 1 koppel diamantvinken
- 1 koppel spitsstaartamadines
- 1 koppel bourke parkieten

Vragen:
- matcht deze combinatie vogels (in totaal 14 stuks)?
- nemen jullie maatregelen om de vollere luis/mijtvrij te houden (bijvoorbeeld preventief inspuiten vollere & vogels)?
- hebben jullie verlichting in de de vollere en zo ja hoelang laten jullie deze branden?
- zetten jullie nieuwe vogels direct bij elkaar of houden jullie deze eerst een bepaalde periode in een aparte kooi om te observeren?
- voeren jullie voldoende voedsel voor 1 dag of hebben de vogels voedsel in overvloed?
- Hebben jullie jullie tips waar ik in deze bouw geen rekening mee gehouden heb?

Ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen. Ik ga mij zeker inlezen op het forum en hoop veel van jullie te kunnen leren!

Groetjes Wouter
Voliere.jpg
Voliere.jpg (86.19 KiB) 662 keer bekeken

Toekan-Toerako
Moderator
Moderator

Re: Bouw nieuwe verwarmde & verlichte buiten volière, vraag voor tips!

Berichtdoor Toekan-Toerako » Za 17 Aug 2019, 11:11

Hey Wouter, prachtige volière! En sorry voor de late reactie ;) Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat eruit ziet. In principe is er niks mis met die vogelsoorten, als je genoeg broedplekjes geeft natuurlijk. Preventief spuiten is niet per se benodigd, de kieren en naden dichtkitten zou moeten volstaan. 's Nachts kan je een zwak, groen lampje aan laten staan om de rust te bewaren. Voederen voor één dag per keer is het beste gezien het hoge metabolisme van de vogels. Wat het bij elkaar zetten betreft: ik heb niet echt ervaring met dat soort ''mixen'', maar een van de medebeheerders heeft me laten weten dat zij ze meestal in één keer bij elkaar zet (voorkomt gevechten over territorium), maar dan dien je wel een oogje in het zeil te houden.
Succes met het project, hou ons op de hoogte! -Jop
I believe I can fly!!!

-> Download de Tapatalk App voor het Volièreforum! Voor iOS en Android

Wouter
Dooier
Dooier

Berichtdoor Wouter » Za 17 Aug 2019, 23:43

Super bedankt voor de reactie!

Morgen gaan de vogels de vollere in. Het idee is om ze eerst een aantal dagen in het nachthok te zetten en daarna de mogelijkheid geven om de rest te gaan verkennen. In het nachthok hangen een aantal nestjes en nestmateriaal, buiten het nachthok hangen nu 6 nestkastjes. Een mix van verschillende nesten, in totaal 10 plekken waar ze uit kunnen kiezen.

In het nachthok heb ik de naden afgekit en alles 3 keer geverfd. de vollere zelf heeft wel veel kieren omdat deze volledig is opgebouwd uit hout. Hopelijk is dit voldoende bescherming tegen mogelijk ongedierte.

In de nachthokken zitten nu nachtlampjes die automatisch aangaan wanneer het donker wordt. Ik ga deze bestickeren met groene tape om de kleur van het licht aan te passen, dankjewel voor de tip!

Het voeren is nog even uitzoeken wat ze op een dag nodig hebben. Zodra ik dit in de gaten heb ga ik enkel voeren wat ze voor die dag nodig hebben.

Dankjewel voor alle tips, ik zal wat foto's delen wanneer de vollere bewoond is!

Toekan-Toerako
Moderator
Moderator

Berichtdoor Toekan-Toerako » Di 20 Aug 2019, 15:33

Leuk! :)
I believe I can fly!!!

-> Download de Tapatalk App voor het Volièreforum! Voor iOS en Android