half zijder : een vruchtbare modificatie?

f.lanenga
Hoogvlieger
Hoogvlieger

half zijder : een vruchtbare modificatie?

Berichtdoor f.lanenga » Ma 24 Okt 2005, 13:47

Halfzijdige (Modificatie, toevallig optredend)Een halfzijdige,is een vogel welke aan een lichaamszijde een andere kleur laat zien als de andere zijde. Bij grasparkieten b.v.treden vaak halfzijdige op. Deze kleurbijzonderheid die ook bij papegaaien,vinken soorten en ook bij siervogels optreden,behoren niet tot de mutanten,omdat ze niet vererfbaar zijn. Men noemt deze sporadisch voorkomende spelvormen door de natuur daarom modificaties. Het ontstaan van deze kleurrijke tweedeling van het vogellichaam is wetenschappelijk nog niet opgelost. Zeker schijnt toch,dat bij de celindeling van de bevruchte eicellen wat gebeurd en daartoe voert,dat de cellen van het halve lichaam geneties bekeken anders zijn als die van de andere helft. Hoe precies dit verschil uitziet is nog reine speculatie. Bekent is dat die halfzijdige dikwijls bij splitvogels voorkomt.
Afbeelding
Foto: Carsten Laub

Catharinahalfzijdige blauw-groen.

In de zomer 2005 was het de eerste keer dat bij de Catharinaparkieten de eerste mij bekent zijnde,een halfzijdige geboren werd. De vogel is half groen half turkoois,die tweedeling loopt in het lichaammidden. Bijzonder precies is de kleurgrens aan de onderkant van de vogel goed herkenbaar,maar op de “Blauwe vleugel” zijn nog enige groene veren te zien. Het voorhoofd is overwegend turkoois de rest van de kop is half groen,half turkoois. De vogel laat zowel groen als ook blauwe stuurveren zien. De jonge vogels waren uit de paring groen split Turkoois x Kobalt de ander twee jongen zijn groen en turkoois. 0p grond van kleuren van de oudervogels,kan de halfzijdige geneties gezien groen split turkoois of turkoois zijn. In het eerste geval waar die Wildtypeinformatie van een lichaam is de helft verloren gegaan,in het tweede geval terug muteert. Zou de vogel vruchtbaar zijn,wordt tenminste deze vraag beantwoordt.
Kleurrijke Tweedeling langs de Lichaams-as.

Afbeelding

Op de Rug overwegend Groen

Afbeelding

Groen und turkoois...
... aan Kop en Staart.
.

Afbeelding

Afbeelding

Foppe

Karen

Berichtdoor Karen » Ma 24 Okt 2005, 19:27

Wat grappig joh!!! Geweldig :D

carola
Goudhaan
Goudhaan

Berichtdoor carola » Ma 24 Okt 2005, 22:47

Zo dat ziet er wel heel apart uit zeg

Constant
Uilskuiken
Uilskuiken

Berichtdoor Constant » Do 27 Okt 2005, 12:04

Bij de kanaries komt een halfzijder ook regelmatig voor. De eerste keer dat ik ermee geconfronteerd werd was eind zestiger jaren. Ik had een Bruine man die aan de ene kant Bruin wit was (Dominant) en aan de ander kant Bruin geel schimmel.
Precies de helft. Zes staart pennn in de ene kleur en zes in de andere. Zelfs rond het geslachtsdeel de ene helft geel de andere helft wit.
DE vogel heeft bij mij nog nooit een pop bevruchtte eieren laten geven.
Dat heb ik ook van andere liefhebbers begrepen. Het bleek dat niet altijd de scheiding precies in het midden lag.

In eerste instantie denk je dat iets heel byzonders hebt. Nu weet ik dat het slechts een voorval is dat leuk is maar verder niet. :)
Onze hobby bedrijven doen wij saman.

f.lanenga
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor f.lanenga » Do 27 Okt 2005, 13:57

dus het komt er op neer dat je bij dit soort vogels geen na kweek krijgt ?

Foppe

bzb
Hoogvlieger
Hoogvlieger

Berichtdoor bzb » Di 16 Jan 2007, 20:40

dus het komt er op neer dat je bij dit soort vogels geen na kweek krijgt ?

Foppe
wat zijn jouw ervaringen met halfzijders Foppe?

PS ik heb je titel iets aangepast en het topic onder erfelijkheid geplaatst, misschien dat je hier meer reacties krijgt?

frank4
Uilskuiken
Uilskuiken

Berichtdoor frank4 » Wo 17 Jan 2007, 11:17

zo vaak komt dit nu ook niet voor hoor
een paar vogels per jaar in gans NL+BE

groetjes frank4

Harrie
Bevrucht eitje
Bevrucht eitje

Berichtdoor Harrie » Wo 17 Jan 2007, 14:35

Je kunt van halfzijders wel jongen krijgen, maar geen halfzijders. Ze vererven gewoon verder hun normale erfelijke eigenschappen.
Ooit had ik eens een half blauwe en half grijze grasparkiet. Ik wilde eens weten wat er zo allemaal uitkwam en paarde de vogel - het was een man - aan een gewone blauwe pop. Hieruit kreeg ik overwegend blauwe jongen en een paar grijze. Uit twee rondes kreeg ik 9 jongen op stok. Het jaar daarop probeerde ik het nog eens met hetzelfde resultaat.
Harrie